Har läst många likadana trådar men vill gärna fiska åsikter om just mitt projekt. Vi ska bygga i mellansverige, 91 m2 byggyta i två plan plus källare (alltså ca 230 m2 totalt) samt garage på 50 m2 som endast ska hållas frostfritt. Vi ska ha platta med golvvärme och vill ha självdragsventilation, minst 30 cm isolering. Kakelugn och vedeldad köksspis i markplanet.

Vi tänkte från början köra pellets men är nu inne på bergvärme och solfångare (huset skiljer 27 grader från sydläge, är det för mycket för att solfångare ska löna sig?). Frågan är om det blir onödigt med bergvärme och vi i stället ska satsa på luftvärmepump, jordvärme (har gott om lerjord), "kakelugnspanna" eller pelletskamin (vill helst slippa vedhantering och stora acc-tankar).

Något som får den erfarne att haja till eller verkar det vettigt?

/Tobben
 
rusticola skrev:
Har läst många likadana trådar men vill gärna fiska åsikter om just mitt projekt. Vi ska bygga i mellansverige, 91 m2 byggyta i två plan plus källare (alltså ca 230 m2 totalt) samt garage på 50 m2 som endast ska hållas frostfritt. Vi ska ha platta med golvvärme och vill ha självdragsventilation, minst 30 cm isolering. Kakelugn och vedeldad köksspis i markplanet.

Vi tänkte från början köra pellets men är nu inne på bergvärme och solfångare (huset skiljer 27 grader från sydläge, är det för mycket för att solfångare ska löna sig?). Frågan är om det blir onödigt med bergvärme och vi i stället ska satsa på luftvärmepump, jordvärme (har gott om lerjord), "kakelugnspanna" eller pelletskamin (vill helst slippa vedhantering och stora acc-tankar).

Något som får den erfarne att haja till eller verkar det vettigt?

/Tobben
Självdrag är väl inte godkänt vid nybyggnation? Skall vara någon form av mekanisk ventilation.

Ang bergvärme. Jag hade diskuterat olika lösningar med några lokala firmor och därefter tagit ställning.
 
har du mark, är ju jordvärme att före dra framför bergvärme !!!

jag tycker det låter som onödig investering att ha både nån form av värmepump & kakal ugn, varför vill man ha denna kombination?.

små spridda värmekällor i huset var nått man hadde innan vattenburen värme uppfans. det blir ju bara dyrt med flera skorstenar, dels dyrt att bygga & att sota.

en stor ved källa som kan värma hela huset, eler en stor värmepump som värmer hela huset...
 
Jag vill ju både ha vedspis i köket och kakelugn/öppen spis i vardagsrummet, trodde också jag kunde lägga frånluften i skorstenen, gör man inte det nu för tiden?

Min tvekan till berg/jordvärme är främst om det är som en del säger att ett nybyggt hus med bra isolering behöver väldigt lite tilläggsvärme till övriga spillvärmen. Men min önskan om självdrag kanske sabbar den förhoppningen?

/Tobben
 
Satsa på en Comfortzone frånluftspump, den finns med både 5 eller 6.5 KWh. Mao är det ingen ide med berg eller jordvärme. Vi har ett hus på 272 kvadrat, comfortzone 5 kw och uppvärmningen ligger på 6000 kwh per år. Nu har vi visserligen en vattenmantlad kakelugn också, men jag upplever inte som att vi tokeldar i den bara för att få ner elförbrukningen.
 
De sk passivhusen som knappt kräver någon tillskottsvärme har ftx för att få uppvärmd tilluft. Om du kör bara frånluft, vare sig det är självdrag eller fläktstyrt, så kommer du att dra ut förmycket värme rakt ut för att det ska räcka med spillvärme. Dessutom är det inte säkert att du får tillstånd att bygga ett hus utan värmeåtervinning iom nya hårdare krav (är osäker på innebörden i dem, samt när de träder ikraft).
 
Abuquir skrev:
Satsa på en Comfortzone frånluftspump, den finns med både 5 eller 6.5 KWh. Mao är det ingen ide med berg eller jordvärme. Vi har ett hus på 272 kvadrat, comfortzone 5 kw och uppvärmningen ligger på 6000 kwh per år. Nu har vi visserligen en vattenmantlad kakelugn också, men jag upplever inte som att vi tokeldar i den bara för att få ner elförbrukningen.
Du har altså mer än 6000 kWh i uppvärmning!!!! (du ligger sägert på 9000kWh)

med markvärmeupm lär han klara sig under detta, helt utan kakelugn
 
CarMan skrev:
Du har altså mer än 6000 kWh i uppvärmning!!!! (du ligger sägert på 9000kWh)

med markvärmeupm lär han klara sig under detta, helt utan kakelugn
Oavsett hur mycket jag har i uppvärmning med eller utan kakelugn så hamnar jag säkert runt 9000Kwh eller under. Det tycker jag är helt OK med tanke på storleken på huset vi har. Veden är dessutom gratis. De sista 2 åren har det varit ganska exakt 6000 Kwh per år i uppvärmning ifrån värmepumpen.
 
Abuquir skrev:
Oavsett hur mycket jag har i uppvärmning med eller utan kakelugn så hamnar jag säkert runt 9000Kwh eller under. Det tycker jag är helt OK med tanke på storleken på huset vi har. Veden är dessutom gratis. De sista 2 åren har det varit ganska exakt 6000 Kwh per år i uppvärmning ifrån värmepumpen.
det jag menar är att du lätt kan lura trådskaparen eller de som läser tråden, om du inte redovisar rätt siffror!

skilnaden i pris mllan comfortzone + en vatenmantlad kamin , jämför med vad en jordvärme anläggning kostar vid nybygnation. Lär vara plus minus noll, eller så är till o med jordvärmen billigare, om man ser till att samordna grävningen ihopp med de andra markarbetena.

& då är det väll högst vesentligt att uppvärmnings kostnaden kraftgt kan kapas med jordvärme, jämfört med en Comfoortzone. (sen om du har gratis ved, så förstår jag ju varför du valt din lösning, men det hör ju inte hit)
 
rusticola skrev:
Frågan är om det blir onödigt med bergvärme och vi i stället ska satsa på luftvärmepump, jordvärme (har gott om lerjord), "kakelugnspanna" eller pelletskamin (vill helst slippa vedhantering och stora acc-tankar).

/Tobben
har ingen erfarenhet men lite vet har jag och håller med CarMan att jordvärme med lååååång slang i din leriga jord blir det bästa för ditt hus och din ekonomi :).
Undrar om det är så klokt att kompletera det med solvärmen som fortfarande kostar en del i investering. Det kan du ju räkna ut själv .... om återbetalningen på solvärmelånet blir lägre eller högre än din elräkning om du inte hade någon solvärme. Solen är gratis men inte solinstallation ...
gaia
 
gaia skrev:
har ingen erfarenhet men lite vet har jag och håller med CarMan att jordvärme med lååååång slang i din leriga jord blir det bästa för ditt hus och din ekonomi :).
Undrar om det är så klokt att kompletera det med solvärmen som fortfarande kostar en del i investering. Det kan du ju räkna ut själv .... om återbetalningen på solvärmelånet blir lägre eller högre än din elräkning om du inte hade någon solvärme. Solen är gratis men inte solinstallation ...
gaia
Med sol fngare kopplade till värmepumpen så förbrukar man mindre el, vlket är bra miljömässigt (äcen om det är små skilnader vi pratar om)

men rent ekonomiskt så har du svårt att räkna hem det på under 50 år, även om elpriserna stiger kraftigt
 
Ja solvärmen är bara av miljöskäl, från början tänkte jag vedelda och då gör solvärmen mer nytta. Tänker bara förbereda för solvärme i första läget för att minska på lånen.

Jordvärme - det smidigaste vore att lägga det i min framtida trädgård, ca 3000 m2, men är det inte så att marken håller käle längre på sommaren och gräsmattan kan få konstiga ränder? Hur stor merkostnad är det ungefär med bergvärme?

/Tobben
 
Jag har 460 meter slang med det bildas ingen skridskobana på gräsmattan, det syns inte alls att det finns en slang där. Jordvärmen är sedan 1980. Jag blir lite orolig när du skriver att du har lerjord, om den inte släpper genom vatten så finns risken att leran torkar runt slangen och då får man sämre värme upptagning. Någon skrev låååång slang och jag håller med.

Tjäle eller inte, jag tror det är större fara att ploga bort snön på vintern.

Prototypen
 
rusticola skrev:
Ja solvärmen är bara av miljöskäl, från början tänkte jag vedelda och då gör solvärmen mer nytta. Tänker bara förbereda för solvärme i första läget för att minska på lånen.

Jordvärme - det smidigaste vore att lägga det i min framtida trädgård, ca 3000 m2, men är det inte så att marken håller käle längre på sommaren och gräsmattan kan få konstiga ränder? Hur stor merkostnad är det ungefär med bergvärme?

/Tobben
nej det är inte så!!!
 
Räcker Hur stort område bör jag använda för en 100 m2 villa i byggyta med 2 våningar och källare, mindre växthus och garage?

Hur kommer det sig att rören inte ger kall jord längre? Jag behöver ju iof inte lägga rör under trädgårdslandet men annars är jag ju mån om att jorden ska bli varm så fort som möjligt på våren.

/Tobben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.