Har fått en offert på innstallation av bergvärmepump i vårt gamla hus på 260 kvm. Vi har gjort av med omlag 35.000 kwh det förste året vi bodde här med elräkningar på ca 5000,- per månad i vintermånadene.

Offerten er på 135.000,- og inkluderer:
CTC 10,5 kw värmepump
Expansionskärl 25 L
170 M brunn
Demontering av gammal panna, arbetskostnad, etc.

Tycker ni det låter vettigt dimentionerad och med en vettig pris?

Nåt vi skall tänka på og forsäkre oss om at er inkluderat i offerten?
 
Har ni gjort av med 35000kwH i uppvärmening eller totalt inklusive hushåls el?
har ni samma inne temp som dom räknat på i offerten?

ni ska ha gjort upp i förväg vad som ska göras om borraren inte kan borra så djupt som ni har komit överens om.

170 aktiv bordjup, är kanske presis vad anlägningen vill ha, men jag skulle borra 200m + dom meter som tillkomer ner till grundvatten nivån

har ni stort varmvatten behov skja du ha en separet dubbelmantlad vvb.
 
Vi har gjort av med ca 33.000 på 11,5 månad, men då har vi fyrat med ved i två månader i vinter, så totalt tror
jag vi hadde blivit av med ca 40.000 kwh inklusive hushåldsel.
 
priset låter väldigt billigt, kolla så det inte står att det tillkommer för elarbeten & sånt.

hur många foderrör ingår? om du har synligt berg går det år 3m foderrör.
Rörena är på 3m längder & man ska ha 2m rör i friskt berg, så om du har 1,5m till berg så går det åt 6m foderrör.
sen måste du ha en kontainer för att ta tilvara på allt borrkaks, är det med i offerten?
 
Zala skrev:
Vi har gjort av med ca 33.000 på 11,5 månad, men då har vi fyrat med ved i två månader i vinter, så totalt tror
jag vi hadde blivit av med ca 40.000 kwh inklusive hushåldsel.
OK, i sånna fall är boran i grundaste laget.

vad har dom räknat på för temp in från borran? du vill inte ha minusgrader
 
5 M odexrör er med i offerten om dette er foderrör.
I tillegg står de for demontering og bortköring av befintlig panna och for elinstallasion.

Når det gjelder temperatur, så står det noe som:
40/1 (vid DUT 55/-3). Vet ikke om det var svar på din fråga?
 
Zala skrev:
5 M odexrör er med i offerten om dette er foderrör.
I tillegg står de for demontering og bortköring av befintlig panna och for elinstallasion.

Når det gjelder temperatur, så står det noe som:
40/1 (vid DUT 55/-3). Vet ikke om det var svar på din fråga?
Det bästa är om du tar kontakt med dom & låter dom gå igenom oferten med dig.
ofta räknar man på 20 rader i inomhus temp, men dom flästa vill ha 21
 
Dom har räknat på en innomhustemperatur på 21.
 
Vet du vad det är för bergart där du bor? olika bergarter innehåller olika mycke energi & därför behövs olika djupt hål för samma energiutag.
har du en bre bergart räcker 170m aktiv borra, inte total borra.
men har du en dålig bergart räcker det inte.
 
container brukar inte vara med o nu tror jag dom säger att man måste ha minst två i vissa kommuner. Foderrör kan det bli en hel del av. Vi behövde 33m á 500:-/m. Annars hänger det ju på berget. Där jag bor så då avger berget mkt energi.Tips är att be dom slänga ner en extra slang för vatten o be dom sätta dit en pump också. Finns det mkt vatten så är det ju gratis att vattna trädgården med :D
 
Tips är att be dom slänga ner en extra slang för vatten o be dom sätta dit en pump också. Finns det mkt vatten så är det ju gratis att vattna trädgården med
Så får man INTE göra... :surprised:
 
jessica skrev:
Finns det mkt vatten så är det ju gratis att vattna trädgården med
Chao-Li skrev:
Så får man INTE göra
...och man får inte köra för fort, fuska med deklarationen, åka moppe eller göka innan man är 15 år heller...
 
Den extra slangen lär väl knappast löna sig.
Eller är vatten så dyrt ?
 
Andreas_Hansson skrev:
Den extra slangen lär väl knappast löna sig.
Eller är vatten så dyrt ?
HAr man dåligt flöde på grundvattnet så kan andvändandet av en sån extra bevattningsslang leda till att man sänker vatten nivån i borran & då minskar COP = gratisvatnet vart väldigt dyrt.
 
Chao-Li skrev:
Så får man INTE göra...   :surprised:

Säger vem då? I den delen av landet jag bor har dom flesta det? så det är nog inget som säger att man inte får! Men det känns som det kvittar för mej då det som sagt var ett tips! Du behöver ju inte sätta ta en slang om du inte vill..

Sen om det är dyrt? vi betalade i alla fall 500:- för den extra slangen..dyrt? dom kan jag både ha och förlora..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.