Hej och tack för en underbar och lärorik forum, har varit här ett par år och fått massor med tips, nu är det dags att jag ställer lite frågor själv då vi köpt hus.

Vi vill byta från el till bergvärme i nya huset som är från 30 talet och har tagit kontakt med flera företag. Första offerten kom idag där det står att priset är 135 122kr för ett hål på 140 till 180 meter, allt beror på hur marken ser ut och då dom ger 5 års garanti mot nedfrysning bestämmer dom djupet vid borrningen.


DET SOM INTE INGÅR ÄR:

Städning. Elmontering. Container för borrkax. Åtgärder vid artetisk vatten.
Rördrivning debiteras med 650kr/.

Och det är det sista som vi inte förstår, är det någon slags rör som åker in i hålet? Som i så fall skulle öka på kostnaden med runt 100.000kr och då hamnar vi på en prislapp på runt 250.000kr för bergvärme. Det jag har sett online efter lite Googling så ligger bergvärme runt 130-150.000kr. Här är det ju i så fall nästan det dubbla.

Eller är det normalt med 250.000 för bergvärme?
 
Tror att det bara än några meter ner till berg som de gör den där rördrivningen men jag skulle för säkerhets skull kolla med utföraren.
 
  • Gilla
TC Samir Kelevra
  • Laddar…
Det är minst sex meter ner i marken som röret sätts. Det förutsätter att det är berg. Är det gammal sjöbotten kan det bli 20-30 meter och längre om du har otur.
Kolla även Värmepumpsforum, där finns en otrolig mängd info om värmepumpar.
 
  • Gilla
TC Samir Kelevra
  • Laddar…
Jag har också bergvärmeofferter inne, där står det så här i alla av dom. "1 st Energibrunn med kollektorslang, inklusive 6 meter foderrör samt 4 meter
grävning i grävbar mark inklusive markslang från borrhål till husliv. Borrning sker i
enlighet branschföreningens miljökrav, Normbrunn 07".

Så det är som det sagts innan, det handlar om foderrör ner till berget, inte i hela borrhålet. I alla mina offerter ingår även städning, container för borrkaxet etc utan att jag efterfrågat det. Dessutom så tror jag inte att en garanti på 5 år inte är värd så mycket, hellre då att investera i djupare hål direkt.
 
Vilken summa ligger dina offert på?
 
  • Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Den jag väljer är troligtvis denna,
HE C9 med rostfria beredaren, arbetstanken med c-pump, frånluftfläkt av lågenergityp, 180meter borrhål,
arbetskostnad och moms pris 185.000, exkl ROT.
 
Redigerat:
Några är billigare, framförallt NIBE leverantörerna, men upplevelsen är sisådär, lite hästhandlare över flera av dom, svarar mer utifrån vad de tror att jag vill höra än ha en egen åsikt/erfarenhet.
 
Dom där rören e det som sätts ner tills ni träffar berg. O dess uppgift e.va ja förstod d som att hindra jord osv o ramla ner i hålet slangen ska ner i. Rören va rätt dyra om man gick över d där antal metrarna som ingick i offerten. Vi gav 135 när vi fixade in bergvärme i vårt 1 plans hus me krypgrund. Iof hade vi 6m till vi träffade berg så vart ingen extra kostnad för foderrör. Han som räknade vår offert sa att man borrar ungefär lika långt som huset e stort i kvadrat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.