Jag har en fastighet idag som gör av med c:a 54 MWh ungefär och värms upp med fjärrvärme. Den är tyvärr i en av kommunerna med Sveriges högsta fjärrvärmeprices som har ökat c:a 40% på 4 år vilket gör att kostnaderna sticker iväg till c:a 55k sek per år. Jag har tagit in ett gäng offerter för installation av bergvärme och det skulle landa på ungefär 260k sek för pump + borrning + installation. Det skulle innebära en rejäl besparing och skulle kräva elpriser på c:a 4 sek för att få samma uppvärmningskostnad som idag vilket jag inte tror är sannolikt.

Jag har läst en hel del både för och emot att gå från fjärrvärme till bergvärme. Vad är er erfarenhet?
 
H
En till sak att ta med i beräkningen.
I dag betalar du även en fast avgift för elen, en del av den avgiften betalar du oavsett idag med fjärrvärme. Med bergvärme kan du sprida ut den kostnaden över fler kwh när du använder bergvärme (el) som uppvärmning.
 
  • Gilla
runenord
  • Laddar…
runenord,
Var i landet ligger fastigheten, Ystad eller i Kiruna?

54000 kWh elström per år, är inte litet. Är det enbart för att hålla värme i fastigheten? eller är det för beredning av bruksvarmvatten och hushållsel också?

När är fastigheten byggd? Vad är det för värmeisoleringsstandard? Hur många m2 uppvärmd bostadsyta?

Om du säger upp kommunens fjärrvärme, och din egna värmeanläggningen skulle fallera, vad har du att falla över på då? Finns annan värmekälla, vedpanna eller annat?
 
A Arnodt skrev:
runenord,
Var i landet ligger fastigheten, Ystad eller i Kiruna?

54000 kWh elström per år, är inte litet. Är det enbart för att hålla värme i fastigheten? eller är det för beredning av bruksvarmvatten och hushållsel också?

När är fastigheten byggd? Vad är det för värmeisoleringsstandard? Hur många m2 uppvärmd bostadsyta?

Om du säger upp kommunens fjärrvärme, och din egna värmeanläggningen skulle fallera, vad har du att falla över på då? Finns annan värmekälla, vedpanna eller annat?
Fastigheten är i mellansverige. 54000 kWh är endast fjärrvärmen. Hushållsel snittar kring 4000 kWh. Det är ett sekelskifteshus som är > 250 kvm så ganska dåligt isolerat.
Annan värmekälla finns i dagsläget inte.
 
Mellansverige, litet diffust. Vad jag tänkte på är om du kan ha luftvattenvärmepump istället för bergvärmepump. Man slipper då kostnaden för borrhålen, eftersom det inte behövs några. Kanska 80000 kr lägre kostnad då.

Sekelskifteshus, dvs kring 1900, ca 125 år gammalt. Det har inte tilläggsisolerats sedan det bygges? Har det inte tilläggsvärmeisolerats då läcker det väl värme som ett såll.

Vad har du för dimensionerande lägsta utomhustemperatur? För den temperaturen ska nya värmesystemet kunna hålla temperaturen i huset.

Ett alternativ kanske kan vara att behålla fjärrvärmen och montera 2 à 3 st luftluftvärmepumpar. Då fås betydligt lägre fjärrvärmekostnad. I ett sådant dåligt värmeisolerat hus är själva energiförbrukningen för enbart värmen väl ca 85 %. Resten är varmvatten och hushållsel.
 
Redigerat:
Så länge det inte är längs kustbandet söder om Stockholm är bergvärme överlägset.

Bergvärme är en no-brainer om man har möjlighet.

260' är ett okej pris om det är totalt, ta in några offerter till och lägg in dom i ett excel-ark

Överväg också att byta ut radiatorerna till modell med större area så kan du köra lägre framledningstemperatur = bättre COP
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Mellansverige, litet diffust. Vad jag tänkte på är om du kan ha luftvattenvärmepump istället för bergvärmepump. Man slipper då kostnaden för borrhålen, eftersom det inte behövs några. Kanska 80000 kr lägre kostnad då.

Sekelskifteshus, dvs kring 1900, ca 125 år gammalt. Det har inte tilläggsisolerats sedan det bygges? Har det inte tilläggsvärmeisolerats då läcker det väl värme som ett såll.

Vad har du för dimensionerande lägsta utomhustemperatur? För den temperaturen ska nya värmesystemet kunna hålla temperaturen i huset.

Ett alternativ kanske kan vara att behålla fjärrvärmen och montera 2 à 3 st luftluftvärmepumpar. Då fås betydligt lägre fjärrvärmekostnad. I ett sådant dåligt värmeisolerat hus är själva energiförbrukningen för enbart värmen väl ca 85 %. Resten är varmvatten och hushållsel.
Enligt installatör kommer det krävas 2x 160 m borrhål. Det har nog gjorts tilläggsisolering här och var bland annat vind men vad jag vet inte så mycket. Lägsta dimensionerade utomhustemperaturen är -16 C för pumpen jag har blivit erbjuden.

Det som tar emot lite med komplement till fjärrvärmen är att om jag beslutar för att ha kvar den så måste jag byta fjärrvärmecentral också. Det kommer gå på c:a 50k sek.


Det stämmer att värmen står för den största delen av energiförbrukningen.
 
Jag tror det finns luftvattenvärmepumpar(det är en utedel med kompressorn och en innedel med varmvattenberedaren) som ger värmebidrag så långt ner som till minus -25 oC. Då vid - 25 oC ger de precis inget värmebidrag alls utöver den elenergin de förbrukar. Men vid minus -20 oC ger de värmebidrag och klart ännu mer vid -16 oC. Den dagen det är -16 oC utomhus, kanske man kan tänka sig att ta på sig en tröja och innetofflor inomhus och uthärda kanske bara +18 oC inomhus. Detta för att spara en peng genom att inte välja en alltför stor luftvattenvärmepump.

Lyssna på Josth vad han säger för kloka ord om han ser din tråd.
 
Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att orka hålla 20-21 grader inne när det är som allra kallast på året?
 
Vad finns det för radiatorer i det gamla sekelskifteshuset? Orignal från anno dazumal, eller modernare?
Det kanske ha varit oljepanna i fastigheten på 1970-talet och sitter nu samma radiatorer som med oljepannan?
Gamla radiatorer hade ju ved-, kokspanna eller oljepanna som värmekälla och inga problem med framledningstemperaturer på 70 oC. Med bergvärmepump eller luftvattenvärmepump vill man däremot ha låg framledningstemperatur(tänk 35 à 45 oC) för att få hög COP, dvs få hög verkningsgrad för värmepumpens kompressor och därmed liten elräkning.

Vad anger bergvärmepumpsfirman i sitt anbud om de befintliga radiatorerna och huruvida de är tillräckliga? Sådant måste beaktas. Kan kosta en anselig slant att byta ut gamla radiatorer mot nya.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att orka hålla 20-21 grader inne när det är som allra kallast på året?
Enligt offert är det 55 C för 21 grader.
 
A Arnodt skrev:
Vad finns det för radiatorer i det gamla sekelskifteshuset? Orignal från anno dazumal, eller modernare?
Det kanske ha varit oljepanna i fastigheten på 1970-talet och sitter nu samma radiatorer som med oljepannan?
Gamla radiatorer hade ju ved-, kokspanna eller oljepanna som värmekälla och inga problem med framledningstemperaturer på 70 oC. Med bergvärmepump eller luftvattenvärmepump vill man däremot ha låg framledningstemperatur(tänk 35 à 45 oC) för att få hög COP, dvs få hög verkningsgrad för värmepumpens kompressor och därmed liten elräkning.

Vad anger bergvärmepumpsfirman i sitt anbud om de befintliga radiatorerna och huruvida de är tillräckliga? Sådant måste beaktas. Kan kosta en anselig slant att byta ut gamla radiatorer mot nya.
Företaget var här och kikade och tyckte att befintliga radiatorer går att använda. Jag är lite osäker på år och fabrikat i och med att de ser ut som de gamla i gjutjärn. Det stämmer att det har varit en oljepanna tidigare i fastigheten.

Från ditt tidigare inlägg kan jag tåla +18 C hemma när det är som kallast. Jag har inga problem med att hålla snitttemp lägre. Det jag främst behöver få ner är den höga driftkostnaden fjärrvärmen ger nu.
 
Din egen erfarenhetssiffra på framledningstemperatur från befintliga fjärrvärmeanläggningen som behövs för att hålla "värmen i stugan vid 21 oC" vid -16 oC utomhus, med dina befintliga gamla radiatorer, är verkligheten och facit.
Men ofta vet man kanske inte den, man för inte bok på det. Fjärrvärme fungerar ju också ofta utan att man behöver greja med den, så därför är man aldrig och tittar där.
Bergvärmefirman kanska bara har gissat eller grovt uppskattat och satt 55 oC.

Det kan bli en kostnadsshock i efterhand(det visar sig först vid årets riktigt kalla dagar, förmodligen månader efter fakturan har betalats) att behöva byta ut några(eller alla) radiatorer till moderna som klarar att med låg framledningstemperatur värma stugan vid -16 oC utomhus.
 
Redigerat:
Ska man göra något i detta läget är det 100% bortkoppling av fjärrvärmen och en ordentlig bergvärme installation.

Det enda oklara är just om radiatorerna bör bytas eller ej. Det är ju också en sån sak man lika gärna kan göra i efterhand.
 
runenord,
är det uppsägningstid på fjärrvärmen?

Det är riktigt, skulle de befintliga radiatorerna visa sig otillräckliga, kan de bytas ut i efterhand, efter det ny värmekälla installerats. Det som händer om de är för små, är att värmen i stugan kommer inte upp i önskad trivseltemperatur 21 oC, utan når kanske bara 16 oC kallaste dagen på året. Man kan börja med att byta bara ett par stycken i rum man vistas oftast i, om man inte vill punga ut med allt på en gång.
 
  • Gilla
runenord
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.