Vad finns det för bra lösningar på bergvärme och vedpanna?
Jag har i nuläget båda två kopplade till en acctank på 1500 liter. Eldar jag så behöver inte bergvärmen jobba. Det är ett gammalt system och bergvärmepumpen behöver snart bytas.
Pratade med killen som servade pumpen sist och han tyckte att man skulle ta bort "hela skiten" och köra på en ny bergvärmepump.
Nu har dock elpriserna dragit iväg och helt plötsligt har jag börjat använda vedpannan vid kallare väder.

Vad finns det för bra lösningar?
 
Det finns många sätt att lösa det beroende på hur du tänkt funktionen. Vill du använda 100% ved när elen är dyr och tvärtom? Eller ved som spets när värmepumpen inte räcker till? Shuntas värmevattnet ut från tanken idag? Handshunt eller automatik? Att servicekillar tycker man ska byta allt beror nog mer på att de inte vet hur man ska koppla ihop det på ett bra sätt
 
Ta inte bort hela skiten. Jag satt in jordvärme men valde (det var frugan faktiskt :-D) att behålla vedpannan. Alla sa att jag även skulle ta bort hela skiten. Vedpannan har kört non stop.
 
J Josth skrev:
Åtminstone med NIBE kan man bygga "prioriterad tillsats" så att värmepumpen stannar automatiskt och tar värmen från ackumulatortanken om den är varm: [länk]
Jag har samma system. Funkar bra.
 
Naturligtvis talar bergvärmehandlarna för sin produkt precis som alla andra affärsmän. Frågar du av en som säljer eldningsolja kommer du att få höra att oljeeldning är framtidens uppvärmning. Jag har till och med hört försäljare på 2000-talet tala sig varma för enkla öppna spisar av den typen som blev totalt hopplöst gammalmodiga kring 1890.

Jag tycker du skall behålla det systemet du har och byta ut de delarna som behöver bytas. Du har strängt taget det bästa uppvärmningssystemet som någon kan önska sig. Möjlighet att välja mellan lokalproducerat nästan gratis biobränsle eller relativt rimliga mängder elektricietet varefter elpriser och hälsa och tillgång på vedhuggningstid varierar. Blir du arbetslös en sväng eldar du helt med ved och blir det huvudlöst brottom eller om du får ett komplicerat benbrott med lång läkningstid eldar du med bergvärme.
 
  • Gilla
Skyscraper
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det finns många sätt att lösa det beroende på hur du tänkt funktionen. Vill du använda 100% ved när elen är dyr och tvärtom? Eller ved som spets när värmepumpen inte räcker till? Shuntas värmevattnet ut från tanken idag? Handshunt eller automatik? Att servicekillar tycker man ska byta allt beror nog mer på att de inte vet hur man ska koppla ihop det på ett bra sätt
Det shuntas ut automatiskt.
Det används idag som spets istället för elpatron.
Eldade tex på eftetmiddagarna den veckan i december när vi hade runt -10 minus. Låg då mellan 20-25 kWh per dygn, det gör gott för elräkningen.
 
L lostinsweden skrev:
Jag har samma system. Funkar bra.
Förstår jag det rätt i att när man inte eldar så värms inte acctanken alls?
 
L lostinsweden skrev:
Ta inte bort hela skiten. Jag satt in jordvärme men valde (det var frugan faktiskt :-D) att behålla vedpannan. Alla sa att jag även skulle ta bort hela skiten. Vedpannan har kört non stop.
Det kändes lockande då när jag betalade 45 öre/kWh.
Största fördelen då var att jag fick bort vp från garaget och in i pannrummet.

I nuläget tänker man annorlunda (y)
 
D Don Johnsson skrev:
Förstår jag det rätt i att när man inte eldar så värms inte acctanken alls?
Ja det stämmer. När värmen är slut i tanken stängs shunten och VP:n starter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.