Som rubriken säger... kan man/får man göra så? Kan man lita på att kollektorslangen håller?
 
det går att göra så, men om tillförseln av vatten till hålet är dåligt så kommer nivån att sjunka i hålet & med det så förkortas ju det avtiva djupet, vilket sänker effekten på pumpen & det fins då även risk att hålet fryser.
 
ok. När djupvattenbrunnen är borrad får vi kolla om flödet är tillräckligt och är det ok, så kan vi lägga kollektorslang i helt enkelt.
 
Om du tar ut 10 liter och hålet fyller på säg 5 liter så sjunker nivån 5 liter, d.v.s. flytkraften i slangen minskar med 5 kg, en kraft som slangen klara.
Om du tar ut 100 liter och hålet fyller ......... (du kan nog förstå fortsättningen, det kan bli för stora påfrestningar och slängskarvarna brister)
Har du dock bra tillflöde så "bör" det fungera.
 
En arbetskamrat har det precis så, och han har klagat lite på att det inte går att dricka vattnet...det är för kallt! Man det är kanske ett mindra problem.
 
Finns risk för minusgrader i borrhålet? För i så fall funkar det ju inte alls.
 
fn76 skrev:
Finns risk för minusgrader i borrhålet? För i så fall funkar det ju inte alls.
om hålt är för kort, elle r att vatten flödet till hålet är för klen, så finns det stor risk för minusgrader
 
Hej.
Nu ni alla nyfikna. Jag har gjort test i hålet hemma (har varit på G i flera år nu).
Jag använder min vätskeringpump som är självsugande. Stoppade ner ett 5 m kopparrör och startade.
Efter ca 20 liter var det slut på vattnet. Tillförseln var allt för liten, berget har alltså inte tillräckligt med sprickor. Jag testade efteråt (kom på efteråt att jag borde startat med den testen så hade jag besparat mig att släpa ut pumpen) att fylla upp hålet ända upp. Det visade sig då att vattnet sjönk med några få dm per minut. Sprickorna räcker alltså inte till.
Om ni själva vill testa så föreslår jag att ni fyller borrhålet med vattenslang. Om det går att fylla hålet ända upp (under förutsättning att ni har ett fåtal meter upp till ytan) så har ni för lite sprickor för att kunna ta ut vatten med en pump. Det blir som ni förhoppningsvis förstår ungefär samma flöde in i sprickorna som ut ur sprickorna.

För mig återstår bara att proppa hålet i gummitätningen och fortsätta vattna gräsmattan med kommunalt vatten.
 
Det finns även hål med självtryck, det rinner över helt enkelt. Det finns de som vattnar gräsmattan med "överskottet", så visst går det om berget har sprickor och är vattenförande. Vårt gamla 39 meters djupbrunn gav 500 liter per timme då det var borrat 1952. Skulle jag borra för bergvärme så borde det gå ta vatten dessutom. Det är ju bara att prova

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.