Hur ska jag tänka för att kunna få ned uppvärmningskostnaderna i vinter? Vi bor i ett 1,5-planshus med bergvärme samt spiskamin med kasett som uppvärmning. Vi har enbart utegivare till bergvärmen, så även om vi eldar och får upp en högre temperatur inne så kommer ju bergvärmen tuffa på som vanligt.

Kan jag helt enkelt sänka värmekurvan på bergvärmepumpen och "kompensera" med eldning?
 
Går det inte att montera en innegivare? Eller möjligtvis termostater på elementen i rummet med kaminen.
 
I vardagsrummet där spiskasetten står har vi vattenburen golvvärme. Termostater har vi på alla element (tror jag, i min värld är det det vanliga "vredet" som brukar sitta på de flesta element).
 
Det är olika saker. Finns manuella handvred till radiatorerna och det finns automatiska termostater som hela tiden reglerar flödet utifrån värmen i rummet. Termostater brukar ha en livslängd på 15 år eller drygt det innan de behöver bytas ut för att regleringen ska fungera bra. Golvvärmen kanske har ställdon med rumstermostat?
 
Vid bergvärme brukar man vilja minimera framledningstemperaturen. För att göra det bör man trimma in systemet till att hålla rätt temperatur med alla termostater vidöppna. Sedan kan man sänka termostaten i enstaka rum där man vill ha lite svalare.

Principiellt kan man visst sänka värmen från bergvärmen medan man eldar. Men ett problem är att det är ett mycket långsamt system. I synnerhet när det är fråga om golvvärme. Det tar ett par timmar innan ändringen gör effekt. Det begränsar lite hur stor effekt det gör. Du sparar fortfarande el på att elda. Men inte lika mycket som man kan göra med ett mer snabbreglerat system.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Har denna setup med utegivare samt innegivare som tar svängningar. En innegivare är bra speciellt vid ute temperaturer runt 0. Sen när man eldar så drar den ned framlednings tempen något. Sen hur mycket man sparar i gångtid vet jag ej. Måste nog elda rätt mycket för det skall märkas tror jag. Notera har ej golvvärme.
 
Ställ ner kurvan så du får någon grad kallare överlag. Sen eldar du när du är hemma för att få upp mystemp och köper ett varmare täcke.

Bygger på att planlösning och eldstaden placering gör att du kan värma upp ytorna du vistas i snabbt.
 
MG_88 MatGab skrev:
Hur ska jag tänka för att kunna få ned uppvärmningskostnaderna i vinter? Vi bor i ett 1,5-planshus med bergvärme samt spiskamin med kasett som uppvärmning. Vi har enbart utegivare till bergvärmen, så även om vi eldar och får upp en högre temperatur inne så kommer ju bergvärmen tuffa på som vanligt.

Kan jag helt enkelt sänka värmekurvan på bergvärmepumpen och "kompensera" med eldning?
Hej MatGab

Har sedan 2007 en bergvärmepump med både ute och innegivaren samt spisinsatser i två öppna spisar (en i markplan och en i källaren)

Trimmade först in utgivaren, satte sedan dit innegivaren i ”hallen” en ganska öppen plats med dörrar (eller öppningar) till alla rummen och källartrappan.

När jag eldar i spisinsatsen i markplan (eller vi är många människor i huset) då drar värmepumpen ned sin värmeproduktion och temperaturen hålls inom någon grad på inställt värde. Jag rör då ingen inställning.

Innegivaren har en ratt. Skulle jag vilja t.ex. vilja sänka inomhustemperaturen 3 grader, då ställer jag ned temperaturen där och värmepumpen drar ned på temperaturen.

Värmepumpen är varvtalsstyrd och utan eltillsats för uppvärmning. Eltillsats går in vid "legionellahöjning" av varmvatten.
 
Redigerat:
Om man ser till att eltillsatsen i BVPn aldrig går igång utan istället ger ett nödvändigt tillskott genom eldning sparar man en hel del el.

De flesta värmepumpsägare vet vid vilken utomhustemperatur detta inträffar och då får man alltså justera ner börvärdet på framledningstemperaturen manuellt. Ofta en ratt nedanför displayen på äldre pumpar. Då sker styrningen till pumpen direkt.

Det finns ingen anledning att stödelda innan denna brytpunkt då COP är ca 4.
 
B Boende45 skrev:
Om man ser till att eltillsatsen i BVPn aldrig går igång utan istället ger ett nödvändigt tillskott genom eldning sparar man en hel del el.

De flesta värmepumpsägare vet vid vilken utomhustemperatur detta inträffar och då får man alltså justera ner börvärdet på framledningstemperaturen manuellt. Ofta en ratt nedanför displayen på äldre pumpar. Då sker styrningen till pumpen direkt.

Det finns ingen anledning att stödelda innan denna brytpunkt då COP är ca 4.
Detta blir min första vinter med bergvärme, har även en rejäl täljstenskamin. Hur menar du att man vet när eltillsatsen går igång?
 
Om man stänger av el-patronen så märker man när värmepumpen inte klarar av att hålla framledningstemperaturen där den ska vara utan temperaturen i huset sjunker. Kan t.ex. vara vid -5° beroende på hur allt är dimensionerat. Kräver att man kollar värmepumpen varje dag.
 
S straffarbete skrev:
Detta blir min första vinter med bergvärme, har även en rejäl täljstenskamin. Hur menar du att man vet när eltillsatsen går igång?
Är det första vintern så vet du inte. BVP samt energibrunn/borrhål klarar att leverera en viss värmeeffekt utan eltillskott. Beroende på geografiskt läge, storlek på huset och klimatskalet räcker denna effekt att hålla drygt 20 grader inomhus ner till en viss utomhustemperatur.

En helt ny BVP och borrhål ska vara dimensionerad till lägsta årstemperatur på orten DVUT och klara sig utan eltillskott förutom höjning av varmvattnet över 55 grader.

Men en äldre BVP kommer alltså att starta eltillsatsen någonstans mellan -3 - -15 grader utomhus och då börjar räkneverket på elmätaren alltså att ”rusa”. Man hör vanligtvis när eltillsatsen går igång om inte så syns det i displayen.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man stänger av el-patronen så märker man när värmepumpen inte klarar av att hålla framledningstemperaturen där den ska vara utan temperaturen i huset sjunker. Kan t.ex. vara vid -5° beroende på hur allt är dimensionerat. Kräver att man kollar värmepumpen varje dag.
Varje dag vid dessa temperaturer, i oktober behöver man inte sitta på en pall i tvättstugan och bevaka.
 
Jag skulle prova att ta ner kurvan minst 3 grader på värmepumpen och sen elda och se om man kan få en ok spridning av värmen.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ställ ner kurvan så du får någon grad kallare överlag. Sen eldar du när du är hemma för att få upp mystemp och köper ett varmare täcke.

Bygger på att planlösning och eldstaden placering gör att du kan värma upp ytorna du vistas i snabbt.
Är ungefär så jag hade planerat att göra, minus att köpa ett varmare täcke då kanske, får gärna vara kallt i sovrummet. Att hålla på med installation av innegivare finns tyvärr inte tid till just nu.

Planlösningen är väldigt öppen på nedervåningen där vi har kaminen samt vistas mest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.