Tjena!

Har nu borrat efter bergvärme (fanns en pump vid husköpet men inget borrhål). Innan rörisen kommer hit och kopplar in slangarna från hålet in i pumpen så har jag lite funderingar.

Jag ska göra ett sovrum i källaren och har ett rätt trist element där. Båda rören verkar lika varma, så elementet är nog fungerande.

Dock rätt trist slottsventil och koppling i botten. Kan jag byta dessa själv utan att tappa ut hela systemet eller är det bättre att köpa ett nytt element? Lär nog inte röra termostaten eftersom jag har bergvärme, men skulle se lite trevligare ut med en termostat istället.
 
  • En radiator nära en träklädd vägg, oordning på golvet, renoveringsarbete verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element framför en trävägg, betonggolv, avskalad tapet, några objekt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammaldags radiator med ventiler, mot trävägg och flagnad målad vägg. Verkar vara i ett renoveringsbehovande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenledningsrör, skada vid genomföringen, rost, isoleringsskum, spillrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
De där radiatorerna är ju jättefina!
Byt båda ventilerna och sätt dit en termostat?
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Ventilerna behöver kanske en översyn. Men varför behöver de bytas?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Som du redan skriver så ska du ju helst inte köra termostat i onödan.

Och personligen tycker jag det skulle sett helt galet ut med termostat på det elementet.
Putsa upp dom ordentligt, en metallborste på borrmaskin borde fungera. Så får du fram kopparfärgen igen.

Är ventilen tät? Även om du vrider på den? Annars är det ett simpelt jobb att packa om dom oftast.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Åsa Lund
O [old rusty] skrev:
Putsa upp dom ordentligt, en metallborste på borrmaskin borde fungera. Så får du fram kopparfärgen igen.
Radiotorn är väl av järn?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Radiotorn är väl av järn?
Jag menade bara ventilen på bild tre och den lite tråkiga kopplingen i bild fyra.
Radiatorn är väl silversprayad? Hade jag personligen målat vitt, men smaken är som baken.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Ventilerna är i mässing. Ska man benämna färger efter något annat än mässing så är guld närmare än koppar. Elementet är mycket riktigt i järn. Den modellen är lite bökig att måla.
 
Radiatorn är antagligen målad i den färg Beckers hade förut till dylika saker. Vet inte vad den kallades för ens.....Högtempfärg på nåt vis. silverfärgad lättrunnet blask men fantastiskt bra. Försvann ju för att det var nå farligt i den såklart.......
 
Tack för alla svar.

Ja, alltså kan väl behålla den egentligen, tänkte mest byta ut den i förebyggande syfte, för att slippa problem i framtiden. Så om jag behåller den så lär jag nog renovera den om jag ändå ska greja med den.

Men den nedre kopplingen är väl bara att byta antar jag, eller det kanske räcker med att göra den fin också?

Ja elementet vill jag gärna måla, ser bedrövligt ut tycker jag.

Finns det nån gammal ”standard” på slottsventiler, just när jag ska köpa en ny packningssats?
 
D
8 84anders84 skrev:
Tack för alla svar.

Ja, alltså kan väl behålla den egentligen, tänkte mest byta ut den i förebyggande syfte, för att slippa problem i framtiden. Så om jag behåller den så lär jag nog renovera den om jag ändå ska greja med den.

Men den nedre kopplingen är väl bara att byta antar jag, eller det kanske räcker med att göra den fin också?

Ja elementet vill jag gärna måla, ser bedrövligt ut tycker jag.

Finns det nån gammal ”standard” på slottsventiler, just när jag ska köpa en ny packningssats?
Själva radiatorn håller förmodlingen längre än den nya du skulle köpa för att ersätta den. Kopplingar och ventiler kan behöva ordnas. Eftersom det är silver"grund"målat hade jag försökt med vit elementfärg. Radiatorerna här hemma liknar dina och dem har jag målat med den vita färg jag råkat haft i handen vid varje tillfälle och det har faktiskt funkat hittills.
 
Jag har packat om mina med lin.
Var lätt så det räckte.

Tror det finns en bra instruktion här på forumet eller youtube. Annars kan jag knåpa ihop något.
 
Ja, lutar nog åt att jag målar den och behåller. Tror elementfärg kommer bita bra på den nuvarande färgen.

Ja en guide eller länk till en forumstråd med bilder hade varit uppskattat :)
 
Nu hittar jag givetvis ingen bra steg för steg, kanske är för trött.
Bara samma dravel jag häver ur mig "det är enkelt, bara skruva isär och täta".

1) Stäng ventilen och stäng av cirkulation i radiatorsystemet (oklart om det sista behövs, men känns bättre). Jag har som max fått en handfull vattendroppar som kommit ut vid fyllt system.
2) Lossa kupolmuttern
3) Knacka bort vredet, det sitter "bara" fastklämt på stången.
4) Lossa stora muttern, nu ser ditt vred förhoppningsvis ut ungefär så här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/far-inte-loss-fjaeder-i-slottsventil.440334/
5) Pilla ut fjädern utan att bryta av den och eventuell bricka bakom..
6) Pilla bort resterna av eventuell gammal packning som satt innanför fjädern.
7) Linda grafitgarn eller tvinnat lin insmort i t.ex. unipack linpasta runt stången. "Lagom mycket" Får du inte på fjäder och mutter efteråt var det för mycket. Går vredet väldigt lätt eller det läcker var det för lite.
Vissa har använt o-ring här. Fungerar säkert.
8) Montera tillbaks. Vredet ska nu gå "ganska trögt" och kännas lagom gediget.

Som vanligt med gamla prylar kan allt sitta som berget och gå sönder när man minst anar det. Vanligast är att vredet går sönder när man försöker vålda av det eller att fjädern går av eller inte går att få ut.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.