Hej! Första inlägget här. Har försökt söka lite men hittar inte riktigt det jag är ute efter.

Vi köpte precis ett hus i ett plan på 200 kvm med en källare på 80 kvm. Nuvarande uppvärmingssystem är pellets som man beställer på bulk som sen matas automatiskt. Inte så jobbigt om man bortser från en sotning i veckan. Enligt förra ägaren krävs det ungefär 10 ton pellets om året för att värma upp huset, dvs 30 000 kr med dagens pris. Vi har ingen ack-tank så det är lite si och så med varmvatten, framförallt när man ska bada.

Huset är från 1952 och är gediget hus. Däremot är inte mycket gjort. Vinden är isolerad med spån, kanske 10-20 cm, alltså bara mellan bjälkarna.

Vi funderar nu på lite alternativ. Vi har fått en offert på bergvärme. Han menar att det behövs en 16KW för att värma upp huset vilket säkert stämmer. Det hade då kostat 215 000 efter ROT (247 före). Vi tyckte detta lät dyrt. Vad kostade era system med 16KW?

Vinden hade väl kostat ungefär 40 000 att isolera. Är det något som man ska prioritera över att byta värmesystem och isåfall hur mycket ska man slänga på? 500 mm sprutisolering eller räcker det med kanske 22mm som man lägger ut själv? Sparar man mycket emellan dessa två alternativ så att det blir värt 20 000 extra?

Vi bor i Sundsvall. Är luftvatten ett bra alternativ enligt er? Vi står på berg så det tillkommer inget extra för tex foderrör och sånt.

Lite mycket men om någon som är duktig kan svara på nåt hjälper det ju alltid en som famlar runt bland olika alternativ :)

Mvh
 
Jag valde luft-vatten panasonic aquarea.Jag fick pris 98 000kr på en panasonic aquarea 9kw för min yta på 149kwm som endast skulle göra värme för uppvärmning av huset.
Jag räknade ut själv med föregående års förbrukning och kom fram till att 6kw räcker.
Så jag gjorde allt själv istället och hamnade på 40 000kr med en panasonic 6kw +3kw el
 
Står ni på berg så ska bergvärme inte kosta så mycket. 150' borde gå att göra. Ta in fler offerter, minst 3st till.

Skulle isolerat med 30cm cellulosa i taket och sen gått på värmesystemet för att slippa pelletshantering
 
Man måste även se över om ditt hus behöver 16kwa över en tid eller om det enbart är vid toppar. Dvs under - 18. Hur djupt hål har man råknat på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.