Hej!

Vi ska snart påbörja vårt husbygge och vi har planerat att ha bergvärme. För att kunna kyla huset varma dagar så kan man sätta in en cirkulationskylare. Nu undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av detta eller bara kan hänvisa mig var jag kan hitta information om det. Tacksam för svar.

Hälsningar Agneta.
 
Frikyla är en bra idé, särskilt kanske vid nybyggnation när ni kan tänka till kring placering. Problemet är att man inte använder samma distrubutionssystem för kylan som för värmen, så det krävs en "specialkonvektor" som blåser ut kylan, dvs måste placeras centralt i en öppen planlösning.

Genomtänkta markiser är också en bra investering.
 
Titta in på värmepumpsforumet där finns mycket information och erfarenhet.

Vi har frikyla i vårt hus, korkat inkopplat av vår röris dock. Han kopplade våra fläktkonvektorer efter värmeåtervinningen. Det förtar ju en del av effekten om man säger så. Men trots det så funkar det bra, sänker inne tempen men 3-4 grader jämfört med utomhustempen. Framledningen till enheterna ligger kanske på 10-12 grader istället för 6-7 som borrhålet ger på sommaren. Har inte mätt exakt.
 
Är också sugen på att installera frikyla.

Var kan man hitta snygga fläktkonvektorer för kyla? Helst för infällnad i taket. Sådana som brukar sitta i butiker, skolor osv.. Finns det någon lite mindre "villa-variant" av en sådan som inte kostar en halv månadslön / st?
 
Ingen som har nåt bra tips?
 
Tpi Klimatimport har en del modeller: Länk
Men dom kostar nog en liten slant, vill man ha något som är tyst och håller så blir det gärna några kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.