I instruktionsboken till min bergvärmepump står det så här:

Ställ in extra värmekurva med shunt

Om du har golvvärme kombinerat med radiatorer bör du ställa in en extra värmekurva med shunt. Shunten är en ventil som släpper igenom vatten i olika mängder. Det gör att golvet inte blir för varmt och förstör ytmaterialet. Menyfönstret visas alltså enbart för dig som har en extra framledningsgivare, T4 (GT4), till värmepumpen. ...


Betyder detta att man kan skippa den "vanliga" golvvärme regler/fördelar utrustningen som man brukar sätta? Eller ska man ändå sätta en fördelare fast skippa rumstermostaterna?

Rent installationsmässigt kanske det ändå är enklare att ha en sån där fördelare, eftersom jag kommer att lägga till slingor eftersom jag renoverar rum.

Fast rumsgivare känns rätt onödigt, eftersom värmepumpen ändå reglerar värmen som går ut beroende på hur kallt det är ute.

Som jag har fattat de så är det att föredra att inte strypa slingorna utan att istället låta värmepumpen reglera.. för att få större värmande vattenmängd och mindre antal start/stopp på pumpen.. eller?
 
Vi har ingen reglering i rummen utan bara en shunt i pannrummet som reglerar hur mycket som skall ut i slingorna. Fungerar och ser ut precis som en vanlig på ett element. Sedan har i alla fall vi möjligheten att inviduellt justera för varje rum på fördelningsröret. Finns en skruv för varje slinga som man kan justera och på så sett få det inviduellt. Inget du springer och justerar hela tiden utan du gör nog det ett par tre gånger i början och sedan rör du nog dem inte igen.
 
Du har rätt, i din styrning finns det möjlighet att få två seperata värmekurvor. Har du detta så behöver du inte sätta en seperat typ Wirsbo push. Sedan vad det gäller de små justerskruvarna så skall man inte springa runt och skruva på de i onödan utan dom ställs in en gång så att man har rätt tryckfall över alla slingorna och skall man sedan strypa värmen i något rum så gör man det på de lite större rattarna på fördelaren. Du kan med fördel montera en rumsgivare kopplat till värmepumpen så blir styrningen adraptiv.

MVH

Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.