Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig..
Vi har bergvärme med golvvärme på mellanplanet, element i källare 2av 3 fungerar, och element på övervåning där 1 av 2 fungerar..
Har luftat elementen som en galning, först droppade och pyste det och var varmt ett tag men idag iskallt och vid luftning kommer jämn stråle..

Hittade en liten spak från ett rör som var varmt dom jag öppnade och då hördes att vatten rann och trycket ökade.

Men förstår inte varför det fortfarande är kallt?
Det borde väl vara luftat och påfyllt nu?

Bifogar några bilder :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svarta lilla spaken längst till vänster är den jag vred på



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trycket är på 1.0
De röda spakarna vet jag inte vad det är?

Någon expert som vet vad jag gör för fel? :)

/Mikaela
 
A
Är termostat käglorna på elementen öppna eller har de fastnat inne?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Menar du den? Ser ut så, vet inte om den har fastnat?
 
Ruckade fram o tillbaka på den lilla piggen och idag är halva elementet varmt.. Verkar inte vara luft i det för det kommer jämn vattenstråle direkt när jag luftar. Hur mycket vatten kan man tömma? Tänkte om luften sitter i mitten?
🤔
 
A
Förhoppningsvis är elementet rätt installerat och den högsta punkten är vid luftnippeln. behöver därför inte tömma vatten utan bara luft. (vatten med luftbubblor)
kan underlätta om cirkulationspumpen är avstängd.
om du trycker in piggen på elementet, inte termostatkroppen, fjädrar den ut direkt?
är det vänster halva eller övre halvan som är varm?
 
Den fjädrar inte lätt, men trycker jag in den åker den ut med lite hjälp..
Elementet är väldigt brett och det är varmast närmast den sida rören går in och termostatknoppen sitter. Blir kallare ju längre åt höger man kommer, där luftminsventilen sitter

Men det blev bättre sen jag tryckte lite på piggen in och ut, tack 😊
 
på med lite 5-56 på piggen och tryck den ut och in ett par gånger så den börjar gå lätt
 
Vet inte hur högt det är till era element på övervåningen räknat från expansionskärlet? Men kolla att den står på ca 1 bar vid värmebehov. Gör den det så är det säkert termostatventilerna som hängt sig som ni redan är inne på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.