Jag är bara nyfiken. Vi en Mitsubishi Ecodan luft/vattenpump idag och förbrukar ca 20 000 kWh per år. Den värmer varmvattnet också.

Vad kan man anta att man skulle hamna på med bergvärme?
 
Det beror på var man bor och vilka temperaturer som gäller där. Även framledningstemperatur i värmesystemet när det blir om kallast på vintern har betydelse. En LVVP kan i vissa fall bli en ren elpanna medans bergvärme spetsar med el-tillsatsen.
 
Svårt att svara på utan att veta mer men du skulle säkerligen få en återbetalningstid på minst 15 år, förmodligen längre än så.
 
T
Om skillnaden ska bli stor måste det vara ngt fel med dimensioneringen av din LVVP.

eller möjligtvis om du bor långt norrut.

Verkningsgraden emellan lösningarna som så är mkt likvärdiga.
 
Jag tänkte mest om det finns någon generell procentsiffra på hur mycket mer effektiv bergvärme är.
Visst händer det att elpatronen går in ibland men inte särskilt ofta. Bor i Sundsvall.

Jag är bara nyfiken som sagt.
 
Sundsvall är kustområde, dom nya LVVP går numera ner till ca - 20 C , inte lägre för då tappar om effekten rätt bra, så varför inte, Det finns flera som har en sådan längre norrut och fungerar bra. klart EL-patron kommer att gå in. Betänk vad en BV kostar, hur många Kw kan du köpa för den merkostnad som blir , kanske minst 50 tusen eller mer. Så fundera på det extra mycket.
 
En stor fördel är ju att man slipper fläktåbäket mot fasaden/i trädgården... är av den anledningen själv lite sugen på BV när vår lvvp skulle gå sönder, men det är ju såklart svårmotiverat ekonomiskt
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
En stor fördel är ju att man slipper fläktåbäket mot fasaden/i trädgården
Det får stå för dig alla är olika, men ställ den 20 meter från huset då, fungerar det med.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag tänkte mest om det finns någon generell procentsiffra på hur mycket mer effektiv bergvärme är.
Visst händer det att elpatronen går in ibland men inte särskilt ofta. Bor i Sundsvall.

Jag är bara nyfiken som sagt.
Går inte att säga generellt, man måste räkna på det specifika fallet och modell. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Sundsvall är -22,9 °C enligt Boverkets tabell. Standard Ecodan klarar ner till -20 °C sedan blir det elpanna när det blir kallare. Vilken Ecodan modell har du? Storlek på huset? Byggår?
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag tänkte mest om det finns någon generell procentsiffra på hur mycket mer effektiv bergvärme är.
Visst händer det att elpatronen går in ibland men inte särskilt ofta. Bor i Sundsvall.

Jag är bara nyfiken som sagt.
Det är ingen direkt skillnad i verkningsgrad mellan dessa i södra delen av landet tom kan luft baserad värmeväxlng vara mer effektivt än vatten i borrhål. Skulle nästan påstå att bv är mer av ett drift och generellt komfort val i dessa delar av landet. Men handlar det om den kalla delen av Sverige är den ett annan femma..
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag är bara nyfiken. Vi en Mitsubishi Ecodan luft/vattenpump idag och förbrukar ca 20 000 kWh per år. Den värmer varmvattnet också.

Vad kan man anta att man skulle hamna på med bergvärme?
Hej.. hade samma system. Vi låg på ca.20000 och bytte till bergvärme.
Förbrukning halverades direkt. Det beror lite gran på ute vädret..
Men vi ligger på mellan 8 och 10 tusen idag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.