Har en fin IVT Greenline som värmer huset större delen om året. Men när sommaren kommer blir det problem med fukten i källaren när balansen på sytemet blir fel. Gött med iskalla element uppe, men nere är det inte så bra. Hur brukar ni göra med er bergvärmepump kring varmare perioder för att undvika den där råheten i källaren?
 
Är det ellement uppe och nere så stäng av alla uppe och höj kurvan på VP tills det finns värme i nere.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en Greenline innan och gör precis som @jonaserik beskriver ovan.

Kan kopiera beskrivningen om jag hittar den och intresse finns.
 
Om man har en öppen trappa kan man även prova att ändra luftflödet i huset genom att sätta in ett par rejäla utsugsfläktar nere i källaren som på sommaren suger ner den varma luften från entrévåningen ner till källaren och även värmer en del där.
 
J Josth skrev:
Om man har en öppen trappa kan man även prova att ändra luftflödet i huset genom att sätta in ett par rejäla utsugsfläktar nere i källaren som på sommaren suger ner den varma luften från entrévåningen ner till källaren och även värmer en del där.
Och hur ska du få runt luften i alla rum i källaren, bir många fläktar och ventiler.
 
Man kanske har en stor öppen gillestuga som utgör en betydande del av källaren...
 
J Josth skrev:
Man kanske har en stor öppen gillestuga som utgör en betydande del av källaren...
Det med kanske är nog kanske fel
 
J jonaserik skrev:
Är det ellement uppe och nere så stäng av alla uppe och höj kurvan på VP tills det finns värme i nere.
Det är bättre att ställa in en lägsta framledningstemperarur. Skruvar man på kurvan blir det inte så bra efter sommaren. Sen behöver man slå av den automatiska växlingen till sommardrift också.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är bättre att ställa in en lägsta framledningstemperarur. Skruvar man på kurvan blir det inte så bra efter sommaren. Sen behöver man slå av den automatiska växlingen till sommardrift också.
Kanske det om det går, men det vet kanske du om det går, jag vet det inte, annars ställa om kurnvan 2 gånger om året är inget besvär
 
Vår pump hade avstängd sommardrift och man justerade kurvan samt påverkan av innegivaren.
Det fick man roa sig med två gånger om året.
 
J jonaserik skrev:
Kanske det om det går, men det vet kanske du om det går, jag vet det inte, annars ställa om kurnvan 2 gånger om året är inget besvär
På de gamla hederliga Greenline C/E går det i alla fall.
 
Jag har bergvärme men löste problemet med ftx-ventilation. Med nya täta fönster och utan gamla oljepannan var självdraget ändå obefintligt. Som bonus kopplade jag på frikyla på ventilationen från bergvärmehålet. Visst, inte ac, men jäkligt trevligt ändå under sommaren och med nära noll driftskostnad.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jag hade köpt en Woods avfuktare. Det är väldigt vanligt speciellt om det finns en tvättstuga i källaren.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag gör ingenting med VP, den slutar ju producera värme av sig själv - fortsätter att cirkulera vatten i systemet och det gör att vattnet i systemet värms på övervåningen och värmer golven i källaren, utan tillförd värme från VP.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nu har vi fjv, men jag har ställt in reglercentralen till att stänga av cirkulationspumpen när det är tillräckligt varmt inne, har innegivare som är placerad i källaren (har termostater på alla radiatorer, systemet väl injusterat med radiatorernas förinställning) å det brukar vara från typ maj till september.

Har även installerat FTX som täcker hela huset, det gör att källaren inte blir kall och fuktig på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.