Hej,
Min installatör föreslår att jag bara ska ha en utgivare till min markvärmepump, och att slopa innegivaren. Låter konstigt tycker jag, vad tror ni? Är det vanligt att man struntar i innegivare?
 
  • Gilla
Sviskonet176
  • Laddar…
Det är tyvärr vanligt att installatören inte orkar installera den.
 
Tycker du ska ha båda eftersom att det går bättre att reglera värmen när systemet både vet inne och ute-tempen. Installerade min innegivare själv. Upplever att det blev ett jämnare inneklimat då den inte brassar på om exempelvis solen ligger på.
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Vanligtvis reglerar värmepumpen med utegivare och kurva.
Innegivare är väl mer som info och ej nödvändigt för reglering.
 
Jag fick betydligt jämnare innetemperatur efter att jag lade till inomhusgivare. Vind och sol fick huset att bli för kallt eller varmt innan. Det var för övrigt extremt enkelt att installera inomhusgivaren själv.
 
Jag installerade innegivare och pumpen blev konstig tyckte den gick lite hur som helst utan större skillnad på innetemp.
Pratade med en duktig el och kyl montör som avrådde från att använda innegivare, iaf som styrning.
Går att ställa hur stor inverkan den ska ha på pumpen, iaf på ivt, ställde om till 0 eller ingen inverkan och pumpen går bättre.
Längre drifttid och längre stopp, innan var det mycket på av på
 
I alla fall på nibes pumpar, kan man välja om man bara vill ha visning av innegivaren, eller hur mycket den ska påverka kurvan för värme. Man börjar med att ställa in värmekurvan (utan påverkan av innegivaren) tills man får en jämn temperatur i huset, sen kan man finstyra med innegivaren.
 
K Kent Kurt skrev:
Hej,
Min installatör föreslår att jag bara ska ha en utgivare till min markvärmepump, och att slopa innegivaren. Låter konstigt tycker jag, vad tror ni? Är det vanligt att man struntar i innegivare?
Av erfarenhet så fungerar rumsgivaren dåligt i många hus, det gäller att huset håller någorlunda jämn värme och man inte har olika ”klimat” som källare eller 1/2-plans vind.
 
Innegivaren ger möjlighet till bättre reglering om man t ex har stora fönster eller vindkänsligt hus. Tycker man det funkar dåligt så får man ställa ner påverkan till noll...

Oavsett vilket så tycker jag att det ingår i installationen att sätta upp de prylar som följer med värmepumpen. Dock är det tyvärr många som struntar i innegivaren och strömkännarna till effektvakten.
 
Installerade innegivare själv. Hade ändå föredragit slang mellan pump o tänkt givarposition.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.