hahaha.... Var det dagen efter ett julbord eller?
 
Det är ju inte utan att man undrar hur det ser ut i skallarna på de som projekterade bergvärmen. Det verkar ju inte bättre än att ingen i hela kedjan kom på tanken att det finns tunnelbana i Stockholm.
 
Detta får mig att fundera på hur vanligt det är med bergvärme i city? Är det vanligt?

Mängden tunnlar etc under Stockholm är ju oändligt.
 
Mathias, detta var nog första installations försöket i sthlm... :)))
 
Detta är faktiskt riktigt roligt (förlåt tunnelbaneföraren). Om jag söker på värmepumpstillstånd på denna gata så finns det ETT tillstånd. Här:

http://kartor.eniro.se/query?what=m...7116569;;;;STOCKHOLM;maps_address.900049.11;0

Är det någon som INTE ser den blåa streckade linjen?

Jag antar att man borrat på innergården och då råkat köra maskinen lite för långt österut.

http://kartor.eniro.se/query?what=m...7116569;;;;STOCKHOLM;maps_address.900049.11;0


Fast lite konstigt är det. På just nr 13 borde det vara svårt att träffa tbanan om man borrar på gården. Däremot tvärs över gatan går ju tbanan mitt under innergården.

Komik på hög nivå faktiskt. Jag vill se en bild på tunnelbanan med en borr genom taket.
 
Nja, den streckade linjen är (i bästa fall) mittlinjen. Troligen är den bara inritad på Eniros karta som en ungefärlig sträckning i vilket fall som helst. Tänk sedan på att det är två spår, ett i vardera riktningen och oftast i varsin tunnel. Bredden som tunnelbanan upptar blir då lätt 50 m eller mer.
 
ja, dom har förhoppningsvis inte andväntsig av Eniros karta.
När man borrar i såna här områden så borde man väll andvändasig av nån form av kontrollmätning innan man borrar.

Vi lär nog inte få reda på vad som var felorsaken, men det kan ju vara många. Allt från oseriöst företag som inte tagit reda på att det finns tunnelbanor i stockholm, till ett handhavande fel så som någor som gradat borrhålet i fel vädersträck, eller glömt att grada, kanske ofriviligt gradat, fast det var frit rakt under.
 
Skulle vara intressant att veta vems ansvar det egentligen är att kolla eventuella underjordiska anläggningar.

Ser man strikt vilka remissinstanser som krävs för ansökan på hemsidan så nämns Fortum, Scanova och stockholms gas. Ska man då förutsätta att stadsbyggnadskontoret har ansvar att kolla med andra myndigheter osv med hjälp av borrkartan som man bifogar ansökan. Lär ju finnas flera företag och myndigheter än SL som har tunnlar lite överallt i stockholm och andra städer.

Någon som planerat en anläggning och fått nej pga att en superhemliga militär ledningscentral är rakt under kåken?

// Mats
 
Då jag borrade för bergvärme hemma så skulle man skicka in en skiss över tomten där man satt ett kryss där man tänkt borra. Sen bestämmer de om det är ok att borra där.

Borde väl vara liknande förfarande i Stockholm?
 
Det finns bara två rimliga alternativ egentligen. Antingen har tillståndsgivande myndighet givit tillståndet på fyllan, eller så har man inte borrat enligt sin ansökan.

b8q, självklart är tunnelbanan bredare än ett streck.
 
Rrrrr skrev:
Borde väl vara liknande förfarande i Stockholm?
Ja det är det. Och sedan ges ett tillstånd om det inte finns en massa olämpliga saker under hålet. Om allt går rätt till.....
 
MathiasS skrev:
b8q, självklart är tunnelbanan bredare än ett streck.
Du vet det, jag vet det... men visste de som borrade det?;)
 
C
MathiasS skrev:
Fast lite konstigt är det. På just nr 13 borde det vara svårt att träffa tbanan om man borrar på gården. Däremot tvärs över gatan går ju tbanan mitt under innergården.
Som b8q säger är ju tunnelbanan inte bara ett streck, och dessutom stämmer nog inte dom blåa linjerna helt heller, dom är nog dragna på ett ungefär efter var stationerna ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.