Överge fjärrvärmen eller inte ?

I GP ’Konsument’ den 18. okt beskrivs att en familj avser att byta från fjärrvärme till bergvärme. Anledningarna beskrevs vara för låg temperatur i huset och för stor ökning av energikostnaden när det nu gällande avtalet med leverantören snart löper ut.
Men jag ställer mig frågande till om den i artikeln nämnda familjens slutsatser är baserade på fullständiga analyser.

· Av artikeln framgår inte varför huset är kallt. Om familjens värmesystem kräver en temperatur på elementen på 55 grader eller mer vid stark kyla kan/bör man inte värma huset med värmepump såvida man inte först gör andra åtgärder. Dessa är att isolera huset och/eller att rejält öka elementens yta .
· Att döma av artikelns siffror kommer kostnaden för fjärrvärmen att ligga på cirka 22000 kr/år (om man inte isolerar)
· Så som visas nedan kommer kostnaden med bergvärme att ligga i samma härad. Men om man struntar i räntan och inte tar med kapitalkostnaden för borrhålet spar man cirka 8000 kr/år genom att byta till fjärrvärme
· Det som kan oroa innehavare av fjärrvärme och spekulanter på fjärrvärme är att priset på fjärrvärme enligt vad man kan tolka ut ur det sätt på vilket olika representanter för energibolagen uttrycker sig kan vara en förhandlingsfråga när man förhandlar om kontakt. Osympatiskt om man inte gillar att pruta!
· Det som kan oroa spekulanter på bergvärme (jordvärme) är att elkostnaden de senaste 6 åren ökat med 4 % per år. Prisökningen kommer säkerligen att fortsätta att öka eftersom klimatomsorg och brist på olja mm tvingar fram alternativa metoder att producera el. Men produktionskostnaden för alternativ energi är hög – ett exempel är vindkraften som kostar ca 40 öre /kWh om man inte räknar med subventioner och skatter.

Vill avslutningsvis nämna att jag inte är i värmebranchen och att vårt hus sedan ett år sedan värms via bergvärme.

Bilaga Beräkningar
Fjärrvärme

Kostnaden enligt artikeln för huset med värmebehovet 25000 kWh/år:
Nuvarande avtal Kommande avtal
Fast kostnad kr/år 3000 3000
Energipris kr/kWh 0.64 0.77

Värme via fjärrväme kostar således ca 22000 kr/år (Ökningen av energipriset är 20 % på 3 år , motsvarande 6 % per år)

Bergvärme

Vårt hus har bergvärme, investering 170000 kr år 2004 (Anläggningskostnaden för bergvärme med borttagning av befintlig panna är vanligen 120000 till 150000 beroende på markförhållanden, typ av anläggning och förmåga att pruta)

Årliga kostnaden för bergvärme (för ett tänkt hus med samma värmebehov som huset med fjärrvärme ovan)

Årliga kostnaden för bergvärme (för ett tänkt hus med samma värmebehov som ovan)
Anläggningskostad 140000 utslagen på 15 år9300
Ränta 3 % (Kreditränta på medelvärde av anläggningskostnad.
Eller bortfall av inkomst av alternativ placering
om det inte behövs lån)
4200
Underhåll (Ingen kostnad de första åren)1000
Boendeskatt (Anläggningens bidrag)1000
Energikostnad 0.95 kr /kWh, 25000/3.3 (COP=3.3 ) 7300

Bergvärmen kostar således cirka 22000 kr per år Elpriset har ökat 4 % per år de senaste 6 åren och kan antas fortsätta öka. (El pris exklusive fast avgift i vårt hus Dec 99 0.71 kr /kWh, Sept 2005 0,91 kr/kWh)

 
Nu har gbg-energi ändrat sina taxors utformning, men när jag räknade på det för två år sedan (ifall de skulle dra fram FJV) så kom jag fram till att om man köpte mer än 25000 kWh värme per år var det billigare med VP (årsCOP=3) eller pellets.
Det absurda var att det blev mer lönsamt med alternativen ju mer du förbrukade.
Vad man också såg var hur dominerande kapitalkostnaden var vid bergvärme. (betyder att man "sitter fast" i den lösningen om elpriserna skenar)

När jag nu bara har tittat på siffrorna från gbg-energi så ger de intrycket att priset på FJV sätts efter totalkostnaden för nyinstallation av pellets/VP. Har du en befintlig anläggning som bara behöver kompletteras/repareras så kan FJV inte konkurrera. Det är rimligt att tro att det är så, för gbg-energi lockade för 10-15 år sedan in många kunder i FJV med 10 årskontrakt med förmånliga villkor.
Nu drar de åt tumskruvarna.
 
[quote author=Sarastro link=board=VVS;num=1129628458;start=0#0 date=10/18/05 kl 11:40:58]Överge fjärrvärmen eller inte ?


·   Det som kan oroa innehavare av fjärrvärme och spekulanter på fjärrvärme är att priset på fjärrvärme enligt vad man kan tolka ut ur det sätt på vilket olika representanter för energibolagen uttrycker sig kan vara en förhandlingsfråga när man förhandlar om kontakt. Osympatiskt om man inte gillar att pruta!
·
Jag vet inte hur det är på andra ställe, men Fortum påstår att DE INTE FÅ förhandla med enskilda villaägare om priset. Själv skulle jag gärna pruta :)
 
Kod:
Det som kan oroa innehavare av fjärrvärme och spekulanter på fjärrvärme är att priset på fjärrvärme enligt vad man kan tolka ut ur det sätt på vilket olika representanter för energibolagen uttrycker sig kan vara en förhandlingsfråga när man förhandlar om kontakt.
Vad jag menade var nog att det är sympatiskt att en säljare kan locka med en låg kostnad för att sedan höja rejält när kunden har investerat och den första eller andra perioden är slut.
När det gäller långsiktiga relationer är det bättre att priset görs upp på en korrekt kostnadsmodell parad med en rimlig vinstmodell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.