Ska borra för vatten till vårt nybygge. Har varit inne på jordvärme länge eftersom jag har grävare nästan gratis och kan gräva själv på åkermark vid tomten.

Man någon nämnde att man kan ta bergvärme i samma hål som vattnet tas ifrån.
Är det bra och är det något att satsa på?

Antar att man borrar för vatten förutsättningslöst och är det tillräckligt bra tar man bergvärme i samma hål då är det väldigt prisvärt. Skulle jag bli tvungen att borra ytterligare ett hål för bergvärme så blir det omotiverat dyrt jämnfört med att jag gräver jordvärme själv.
 
för att få ut rätt efekt ur borrhållet så ska hålet ha ett vist djup. Man pratar då om det aktiva djupet, inte hur djupt hålet är från marken o ner.

Det aktiva djupet är den längd borrhålet går i berg & där berget samtidigt är fyllt med vatten.

Om du tar driksvatten i samma hål fins en risk att grundvatten nivån blir lägre i hålet vis stora vatten uttag, o då har du helt plötsligt ett för litet hål. men om det inte fins risk för detta o du tar till lite extra så fungerar det.
 
Det du behöver ta reda på är hur mycket dyrare det skulle vara att borra tillräckligt långt förr bergvärme (för det är längre än för vatten - kanske uppemot 200 meter eller mer beroende på vad ert hus kräver) kontra att borra för vatten och gräva ner markvärme.
 
Här på Gotland krävs det ett skyddsavstånd på minst 25 m mellan värmepumpsanläggningen och vattentäkten. Skulle tro att det samma gäller i de flesta kommuner/län/regioner.
 
Låt bli. Anledning att det finns regler om vattentäckt & värmehål är att det kan läcka köldbärarvätska. Och den vill du inte dricka (även om det kan locka med etanol).
 
Jag gjorde en sån anläggning för 12 år sedan och den har det inte varit några problem med.

Men som sagts tidigare så förutstter det rikligt med vatten.
 
Jenzza skrev:
Jag gjorde en sån anläggning för 12 år sedan och den har det inte varit några problem med.

Men som sagts tidigare så förutstter det rikligt med vatten.
Vad hade ni för förutsättningar? Vilket djup blev det?
 
Jag har själv grundvattenvärmepump. Från början hade jag ett borrhål för dricksvatten. När vi borrade ett annat hål för bergvärme upptäckte vi att det fanns så mycket vatten att man kunde ha grundvattenvärnesystem (pumpa upp vatten genom ett hål - genom värmeväxlare till värmepumpen - sedan tillbaka i andra hålet). Det ångrar jag nu. Systemet är alldeles för komplext. Fler saker som kan gå sönder. I ditt fall finns det även risk för förgiftning. Håll det åtskilt!
 
Suhagg skrev:
Vad hade ni för förutsättningar? Vilket djup blev det?
Jag minns inte mycket av det jobbet bara att kunden borrade hålet själv.
Jag ställde mig tveksam till lösningen, Men det har som sagt funkat fint.
 
Har pratat med en polare som borrar bergvärme nu han avrådde.
Att göra ett hål för vatten och ett förbergvärme är inte motiverat i mitt fall så det blir jordvärme för min del. Har gott om bra mark att gräva i.
 
Det är heller inte ovanligt att borrhålen fryser iallafall delvis när man tar ut värme ur dem på vintern..ytterligare ett skäl emot...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.