Hej!

Köpte i våras en väl bevarad gammal norrbottensgård på 115kvm + inredd övervåning. Den är i mitten av 90- talet grundligt restauerad i gammal stil med allt det ursprungliga bevarat. I samband med restaureringen lade man eko-fiber i golven samt tilläggsisolerade insidan. På utsidan sitter panelen direkt på timret med vindpapp emellan.

Husets värmesystem utgörs av direktverkande el samt en öppen spis med Keddy insats i det stora köket samt en kakelugn i vardagsrummet. Årsförbrukningen av el har tidigare legat och förväntas ligga på ca 27000-30000kwh/år. Har även planer på att framgent bygga ett garage på ca 100kvm där ungefär hälften skall vara uppvärmt. Skulle det utifrån dessa förutsättningar vara lönt u ekonomisk synpunkt att investera i ett bergvärmesystem och konvertera hela huset till vattenburet.

Hur kan man räkna och resonera?

Mvh
 
Gillar du att elda? Isåfall har du ett rätt hyfsat värmesystem om du kan fixa ved billigt. Både kakelugn och insats är effektiva att elda i. Luftvärmepump kan också fungera hyfsat utom de kallaste dagarna.

Om huset har ett hyfsat läge kan du nog räkna hem bergvärme på minskad elförbrukning. Garaget är ett solklart argument för bergvärme.
 
Moderna värmesystem är inte alltid strålande att installera i gamla gårdar. För det första mister man då att skorstensstocken värms upp varpå det blir för fuktigt i grunden, ett annat problem är att inomhusklimatet blir för torrt/jämnt och lerkliningen på väggarna spricker och lossnar.
Men vi moderna människor vill ju inte vakna med rimfrost på nästippen, så jag har kört en gyllene medelväg, genom att sätta elementen så de värmer upp till 13 grader, sedan när jag är hemma och vaken så eldar jag. Mitt hus är 40 kvm och jag har en förbrukning på 4000 kWh per år.
 
Har inte för avsikt att sluta elda då det ju ger viss mysfaktor. Vill bara hålla ner elförbrukning som mycket som möjligt samt ha ett värmesystem som då det behövs kräver minsta möjliga insats.
 
M
Ett väldigt bra alternativ är att köra på en pelletspanna. Då kommer du fortsätta värma upp murstocken och du kommer få det varmt till en billig peng. Installationskostnaden är lägre och ditt enda bekymmer är att du behöver köpa och fylla på pelletsförrådet med jämna mellanrum. Pannan matar dock in pellets på egen hand, så man brukar ladda pannans förvaringsdel med några ton pellets i taget om jag fattat det hela rätt. Har inte pellets själv så jag har inte hundra koll på detaljerna :)

Pellets är dessutom klassat som bioenergi i dag.
 
Kan du inte skaffa solpaneler och fortsätta att värma med el? Vattenburna element är väldigt fula rent estetiskt.
Har du en gård, har du väl även mark, så då kan du ju installera jordvärme istället för bergvärme.
 
Finns det ekonomiskt utrymme till att konvertera huset så hade jag gjort det direkt!

Men däremot hade jag scannat blocket och olika köp o sälj på jakt efter sektionsradiatorer av äldre modell det hade passat in i bilden bra mycket mer än moderna diton
 
Solpaneler i norrbotten? Då ska man vara solentusiast isåfall.

Ska man satsta på vattenburet så är det berg- eller markvärme som gäller. En pelletspanna kostar inte mycket mer än ett bergvärmesystem men driftkostnaden är nog minst 50% högre plus att man måste hålla på och fylla på pellets. Sätt en trygghetsvakt på vinden istället.
 
M
pelpet skrev:
Solpaneler i norrbotten? Då ska man vara solentusiast isåfall.

Ska man satsta på vattenburet så är det berg- eller markvärme som gäller. En pelletspanna kostar inte mycket mer än ett bergvärmesystem men driftkostnaden är nog minst 50% högre plus att man måste hålla på och fylla på pellets. Sätt en trygghetsvakt på vinden istället.
Man behöver väl för i allsin dar inte lägga 150000:- på en pelletpanna?
 
Gjorde en snabb sökning. Nibe pellux plus brännare och matarskruv ca60000inkl moms. Sen ett föråd till det. Själv har jag ett oljefat det var gratis. Dvs bergvärme skulle kosta ca 100000 mer. Tar många många år att tjäna in det. Sen ska man komma ihåg att bergvärme är en elpanna. Dvs stiger elpriset blir det dyrare.
 
Det är väl kostnaden för bara pannan? Sen tillkommer det installationsarbete också. Kostnaden för förråd bör man också räkna med i en generell jämförelse.

Bergvärme behöver inte kosta 150000:-. Jag har sett flera annonser om bosch-pumpar för 100000:- installerat och borrat.

Det är svårt att spekulera i framtida el- och pelletspriser. Det kan mycket väl bli så att elen blir ännu billigare medans biobränsle blir dyrare.
 
Bergvärmekostnad beror ju mycket på hur djupt dom tvingas borra. Dom kan aldrig lova ett pris. Att få det för 100000 känns svårt. Då ska man ha nära till berg. Om man ser till installation inomhus är det ju likvärdigt för pellets o pump. Sen tillkommer för pump borrning och grävning in till hus med håltagning i vägg, foderrör mm. Finns inte en chans att det skulle kunna kosta samma som för pellets. Det är mer jobb med pump. Går elpriset ner för mycket höjer dom ju nätkostnaden. Dom behöver få in samma pengar ändå.
 
Skulle aldrig komma på tanken att konvertera huset och så trycka in en satans pelletspanna! Eldar pellets själv och gjort det i tre år så vet vad det handlar om.

Nä en konvertering till pellets gör man som nödgrej för att slippa olja eller elpatron i ett nytt hus!

Att få pellets att vara i närheten av lika underhållsfritt som värmepump så blir det inte så billigt och tar en jäkla massa plats
 
M
Så hur förespråkar du att man ska både hålla murstocken varm och värma huset? :)

Olja är ju otroligt oekonomiskt per kW jämfört med det mesta, ungefär likvärdigt med el vill jag minnas (runt 1:- per kW)
 
  • Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
M
gogu skrev:
Bergvärmekostnad beror ju mycket på hur djupt dom tvingas borra. Dom kan aldrig lova ett pris. Att få det för 100000 känns svårt. Då ska man ha nära till berg. Om man ser till installation inomhus är det ju likvärdigt för pellets o pump. Sen tillkommer för pump borrning och grävning in till hus med håltagning i vägg, foderrör mm. Finns inte en chans att det skulle kunna kosta samma som för pellets. Det är mer jobb med pump. Går elpriset ner för mycket höjer dom ju nätkostnaden. Dom behöver få in samma pengar ändå.
Det var exakt så jag resonerade också - en pelletpanna kan omöjligt kosta så mycket som en BV med tanke på att bara pumparna ligger på nästan 80'.

Edit: ok kanske tog i lite, det är nog IVT som ligger så högt i pris, men 65-70' är ju inget ovanligt i alla fall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.