Hej
Har ett 120kvm 1½ halvplanshus med krypgrund - i skåne.

Har några frågor om dels golvvärme på en övervåning, dels i kombination med bergvärme och dels bergvärme generellt.

Håller för fullt på och helrenoverar övervåningen (ca 60 kvm), bygger bla stor kupa och isolerar taket. har fått ett förslag/offert på att då även lägga in vattenburen golvvärme där när vi ändå bryter upp golvet. Kostnad ca 85000 inkl läggn av spårad golvspån. F n oisolerat bjälklag, behöver det isoleras, trots att vi pratar övervåning?

Vore förstås (antar jag?) optimalt om golvvärmen låg på bottenvån då värmen som bekant ändå stiger och det dessutom skulle ge varma golv även på bottenvån. Dock är bottenvån redan "klar", så golvvärme där är inaktuellt i dagsläget.

Nån uppvärmning ska man ju ändå ha på övervån... har förvisso äldre radiatorer i dagsläget som skulle kunna köras med, men... Är det idé att slopa dessa och lägga golvvärme på övervåningen?

I samband med detta ligger en offert på ytterligare 145 000 för installation av bergvärme.

Har hört att kombinationen golvvärme-bergvärme är en god lösning. Detta eftersom temp på varmvattnet från bergvärmeanl. (som håller i snitt 10grader lägre temp än exv från en elpanna) passar bättre till nyare radiatorer/golvvärme.

Vad har ni för åsikter om bergvärme?
 
Golvvärme i kombination med värmepump är en bra kombination. Låg framledningstemperatur ger bra verkningsgrad, oavsett typ av pump (L/V eller berg-/markvärme). Nu har du ju radiatorer på nedervåningen och om de inte är dimensionerade för den lägre framledningstempen i ett golvvärmesystem kan du inte dra nytta av detta även om du lägger golvvärme på övervåningen, framledningstempen dimensioneras ju efter det högsta behovet. För dig känns det som ett i dagsläget lite onödigt ingrepp med golvvärme. Om mellanbjälklaget är oisolerat kommer ju golvet inte kännas kallt.

Sen kan jag fundera lite över ekonomin i att lägga 145 tkr på bergvärme i skåne, i ett hus på 120 kvm. En modern L/V vp kommer säkert ge dig en liknande besparing som bergvärme till en lägre investeringskostnad. Det är svårt att ge något råd eftersom det krävs mer uppgifter:

Energiåtgång för uppvärming/vv idag?
Antal personer i hushållet?
Utbyggnadsplaner på huset?
Avstånd till berg, alt finns det stor tomt att lägga markvärme på?
Dagens uppvärmningsform?

Du kanske har stötta på Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum! Där kan du få otroligt bra råd kring din uppvärmning och värmesystem.

Lycka till!
 
Tack Wigert!
Bergvärmealternativet är avfärdat - visade sig att man skulle behöva borra mellan 50-80 m innan man nådde berggrunden - m a o en merkostnad för foderrör på uppåt 40´

Håller med om at det låter mkt att lägga 144´ för ny anläggn. Måste dock inom snar framtid byta den gamla elpannan från 1974, alla alt torde vara mer effektiva än den.

Svårigheten med att beräkna genomsnittl el-förbrukn är att vi inte bott här mer än 2 ½ år - förra ägaren hävdar en förbrukn om 26000 kwh/år, men han eldade en del i spisen också.

Sen vi flyttade in har vi satt in nya fönster och en L/L-pump haft ovanligt mild vinter och fått en knatte. Nu renoverar och isolerar vi taket/övervån och väntar en "energitjuv" till :) i okt . så en rättvisande jämförelse av energiförbrukn är svår att få fram. Sannolikt ligger vi ändå inom spannet 20-25000 kwh i totalförbrukn ink bruksel med nuvarande elpanna och två småttingar.

L/V-pump är nästa alt att utforska. Fått offerter på 100´resp 120´ och ska se över dessa. Min far satte just in en för totalt 90´, så det verkar finnas pengar att spara initialt. Sen får man väl se om det även är långsiktigt lönande. Sånt vet man ju desssvärre aldrig säkert.

Ska titta in på värmepumpsforum och se vad som sägs där!

Intressant aspekt att ta hänsyn till, det där med gamla radiatorer... hmm

Tack för svar
 
Genom installation av en värmepump, oavsett typ, blir man ju elberoende, och där kommer priserna knappast gå ner, även om de just nu är låga. Energiskatt, nätavgifter och moms kommer ju till.

För att komplicera din beslutsprocess ytterligare kan du fundera på detta alternativ som också inkluderar en vedkassett. (Det framgår inte om du har någon eldstad idag) Då kan du om det finns ved tillgängligt dels minska ditt elberoende och framförallt använda kassetten då en L/V-pump ger dålig verkningsgrad, vid många minusgrader.

http://www.euronom.se/filer/EU_Energifolder_0702.pdf

Att din elpanna är kass gör saken enklare, då kan du kasta ut den och skaffa något helt nytt. En ackumulatortank med en eller två elpatroner som bas är perfekt, en elpanna helt enkelt. Där kan du sen ansluta en L/V-pump, den vattenmantlade spiskassetten och solfångare. Flexibiliteten är stor för framtida förändringar i energipolitik och skattesubventioner. Jag sitter själv med en bergvärmeinstallation sen 2 år men övervägen att sätta in en sån tank med solfångare för ett framtida pool-bygge. Ev. också den vattenmantlade kaminen.....

Mer att tänka på men det är en stor investering.....
 
Elpannan från 74 torde ha en verkningsgrad runt 100 % eller måste du vädra ut värme från pannrummet. Vad är det som är kass på pannan, en el elpanna slits lika mycket som en radiator. Dock kan man behöva byta elpatroner då och då men det är ingen stor kostnad.

Anledningen att byta är ett teknikbyte, kan inte tänka mig att pannan är utsliten.

Prototypen
 
Hej,
Jag hade en ide som jag lagt upp som ämne här utan att fått några svar :( .
Nämligen att sätta en Luft/luft pump för värme av övervåning. På det sättet slipper du merkostnader för golvvärmeinstallation. Dessutom bör det fungera extra bra i skåne då medeltemperaturen är lite högre. På så sätt kan du ju också kyla övervåningen på högsommaren.
Om det är ett bra alternativ kan jag dock inte svara på eftersom ingen har orkat svara på mitt inlägg och att jag själv inte är någon expert på ämnet. Min anledning var främst att slippa radiatorer och höga kostnader för installation av golvvärme. En luft/luft pump kan man ju i princip installera själv och de är dessutom billiga.

Mvh
Henke.

PS. Du har inte funderat på jordvärmepump om du har en hyfsat stor tomt, alternativt kompaktkollektor istället för bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.