Pumpen går nästan för fullt, ingen tillsatsvärme än. Se bild.
 
  • bergv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
*går ner i pannrummet och kurar ihop mig framför brasan*

;)
 
Ligger på lite för hög kurva. När det blir riktigt kallt ute blir det alldeles för varmt inne. Justerat ner lite nu, får se om det blir lagom, men innan jag märker om jag justerat rätt har väl kylan försvunnit...

Sitter i shorts nu, endast.
 
-15 grader ute, + 21 grader inne. 41,7gradet ut från pumpen. ingen tillskottsvärme!
Goa grejjor!
 
Ja, visst är det fint stilofunk :)

Vad har du för pump, borrhålslängd och kurva?
 
IVT, 2*160m, kurva och offset kommer jag inte ihåg.
 
Tillsatsvärme? Vad ska man med det till när det bara är -18 ute? Har 10driftstimmar/dygn just nu... IVT D16 med 2*400m slingor, 250m2 boyta. Ligger på 35 grader ut ifrån pumpen. Kurva 1.7
 
Nu kollade jag upp Värmepumpen, Det är en IVT E17, värmer upp drygt 400 m2.
Den är 4 år och en månad gammal och har gått 15.000 timmar och tillskottsvärmen påslagen 50 timmar.
Är det normalt?
 
50 timmar tillsatsvärme på 4 år är väl en mycket bra dimensionering. Nästan ett steg förstor värmepump men det är ju alltid bättre med förstort än för litet....
 
Tack för svaret, ja 50 timmar är lite.
Jag är mer fundersam på en medelgångtid på en 10 timmar per dygn, året runt.
 
10 timmar per dygn är nog en ganska hög siffra men du behöver du ganska mycket värme till 400m2.
 
Nu börjar det bli tungt för pumpen att beta av gradminuterna, men så är det rätt kallt också...

Den har varit ett gång ett tag nu utan att nå mer än 0.8 grader över börvärdet. Se bild.

Kör på kurva 3, med förskjutning +1 nu förresten.
 
  • bergv2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.