Hej, står i begrepp med att ev bygga permanentboende vid sommarstugan och flytta dit, och har du funderingar gällande uppvärmning.

Att borra efter Bergvärme låter ju då som ett bra alternativ till uppvärmning, men sen har jag sett att man bör ha en elförbrukning på över 25 000kwh för att det skall löna sig.

1. Jag har ju ingen aning om hur mycket jag förbrukar på årsbasis då jag inte har något att jämföra med. Tänker man då även att alla prylar gå mot att vara mer och mer energisnåla så är ju frågan om man verkligen förbrukar så mycket i framtiden, och om bergvärme forfarande är ett bra alternativ, eller finns det då bättre (mer ekonomiska som sköter sig själv mer eller mindre) som man bör titta på?

2. Om man ändå skulle gå på bergvärme, är det då möjligt att man värmer andra småhus på tomten med ett och samma agregat, dvs att man även kan fördela värme till de husen?
 
1. Vad är det för uppvärmning idag? När är huset byggt och hur stort är det.

2. Det går bra.
 
1. huset är inte byggt ännu =) Därav har jag den lyxen att kunna kolla runt vilken energikälla man skall/bör satsa på. dagens sommarstugor är oisolerade direktel som uppvärmning. Men där bor jag bara sommartid och lägenhet vintertid, så det blir ingen driekt elåtgång på sommaren heller.
 
Då måste du väl ändå ha en energiberäkning att utgå ifrån?
 
Har inte kommit så långt ännu, eller börjat jämföra på så sätt, utan tänkte mest vad man allmänt säger är det bästa så jag får sätta mig in mer i de olika alternativen
 
L
Alla nybyggda hus, bygger man med frånluftsvärmepump. Så det är det du ska kolla på. Sedan undrar jag var i landet vi pratar.
 
Lolight skrev:
Alla nybyggda hus, bygger man med frånluftsvärmepump. Så det är det du ska kolla på. Sedan undrar jag var i landet vi pratar.
Det var nytt för mig. Trodde man byggde med det värmesystem man själv önskar ha. Bergvärme är väl ett jättebra alternativ allrahelst om man vill värma pool och även ha frikyla. Ingetdera funkar med en frånluftare.
 
L
RoBo skrev:
Det var nytt för mig. Trodde man byggde med det värmesystem man själv önskar ha. Bergvärme är väl ett jättebra alternativ allrahelst om man vill värma pool och även ha frikyla. Ingetdera funkar med en frånluftare.
Ja ok, De flesta nya hus har frånluftsvärmepump. Finns alltid de som önskar något special eller har andra krav. Bergv är sämre då man tjänar på att lägga pengarna på borrhål på ett luftvärmesystem och får ventilation på köpet. Därmed kan du öka isolering och minska ventilation. För du har aktiv ventilation. Även om du har ett luftvärmesystem så kan man kombinera det med berg, sjö eller markvärme. Men ofta räcker det med kyldel på frånluften.
 
i min värld är det nog så att framförallt husfirmorna använder frånluftvärmepump och ventiler för att det blir billigare. Men en frånluftvärmepump med tilluftsmodul är ett jättebra alternativ.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.