Funderar på att installera bergvärme i huset.
Då grannarna har lagt sina energibrunnar precis vid tomtgränsen bakom huset så kan jag inte borra där jag vill. Enda platsen är framför huset. Tvättstugan där nuvarande luftvärmepump är installerad ligger i husets bakre högra hörn.

Så från borrhålet till tvättstugan är närmaste vägen 10 meter gräsmatta, 5 meter uppfart och därefter kommer man till högra hörnet på framsidan av huset.

Huset står på en murad leca krypgrund.

Så vad behöver göras för att få det här att funka?
Antar att röret behöver ligga cirka 50 cm under mark?
Gräver jag upp gräsmatta och uppfart och sedan gräver under lecagrunden för att ta mig in i krypgrunden och därefter upp i genom golvet i tvättstugan?
 
Redigerat:
Om du gräver ner slangen kan du få lite energi även från den sträckan (som jordvärme), räkna med kanske 30% av vad du får ur berggrund. Så 15m i mark sparar dig ca 5m borrning. Om du inte vill gräva kan du lägga slangen ovan mark men får då ingen vinst av den (och kanske risk att någon snubblar på den).
 
OK... så man behöver alltså inte gräva ned den.

Men då det är fult att den ligger framme så gräver jag ned den och kanske drar den under altanen och in i krypgrunden. Blir lite längre men mindre grävning som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.