Ja som ni ser själva så har vi sjukt mycket beslutsångest o alla säger olika saker så jag hoppas här finns några vänliga själar som kan ge oss lite bra tips på hur ni hade valt.

Vi ska bygga Skogås med Götenehus som är ett 1plans hus och kommer bli lite större än normalt ca 162kvm och en del extra fönster och även en stor del med ryggåstak så det lär behövas bra värme:) jag skulle även vilja ha golvvärme i garaget men detta är inget krav utan mer önskeml om det e möjligt att få vettig riftkostnad för detta.

Jag skulle även vilja ha svalt på sommaren, detta är ju möjligt att få via bergvärme men jag vet inte om något av dom andra systemen kan ge kyla eller är alternativet i så fall en AC

Jordvärme tror jag blir svårt eftersom huset liger på ett berg och vi kommer förmodlien få knacka för att lägga grunden till huset..

Så kan man få lte tips på vad ni som är hemma i ämnet hade valt:)
 
Bergvärme eller Comfortzone funkar nog bra, IVT490 känns alldeles för klen.
 
För mig hade valet legat mellan bergvärme och ComfortZone FLVP. Med frånluftsvärmepump kan du visserligen inte dra nytta av "frikyla", men eftersom det är en billigare investering kan du kanske även räkna in någon form av AC-lösning. IVT490 är nog bara att glömma helt, trots att ni bor i skånetrakten, 2kW räcker inte långt...

För att få lite mer "kött på benen" kan jag rekommendera Värmepumpsforum.
http://www.varmepumpsforum.com/
 
Ja det lutar väl åt en Comfortzone eftersom den avsevärt högra investeringskostnaden för Bergvärme förmodligen inte lönar sig när man bor i Skåne.

Någon som vet på ett ungeför vad det skulle kosta att sätta in AC som kyler hela huset samt vad detta kan tänkas kosta i drift en sommarmånad när det e riktigt varmt?
 
Har du kollat med din hustillverkare vilka mätningar som har gjorts på husmodellen som du planerar bygga? Enligt vad jag har fått information om av den hustillverkare vi planerar att bygga med, så ligger det på husleverantören att garantera att ditt hus klarar de nya energikraven som kommer under garanti tiden.

Detta innebär om jag inte misstar mig att ditt hus (om du som jag bodde i norrland) max får dra ca:21 000kwh per år baserat på det värmesystem som säljs med huset. Jag har svårt att tänka mig att Götenehus installerar ett värmesystem som inte klarar kommande förbrukningskraven med god marginal. (och dessutom är kraven på förbrukning hårdare i skåne)

Eftersom alla rekomenderar CZ alt. bergvärme blir man lite fundersam... "luras" alla hustillverkare? Finns det luckor i nya reglerna gällande förbrukning som hustillverkare kan kringgå?

Det skulle vara Intressant att höra om n¨ågon annan har koll på vilket ansvar en hustillverkare har när det gäller förbrukning...
 
Jag tror det skulle dra ca 17000kwh, är inte helt säker men har för mig den sifran.

Nja ang AC så vill jag inte ha några mobilaa som ska stå på golvet utan hade mer tänkt något man sätter i väggen, men frågan är ju om man måste ha flera stycken eller om det finns något system med typ en central och sedan utblås i några olika rum??
 
Jag hade valt en CZ, men jag är part i målet ;). Vi köpte en sådan i mars i år! CZ 65 för 77` monterad o klar, matta, givare, rubbet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.