Hej.

Har precis flyttat in i en 30 tals villa på 150 / 100 kvm. Den är tilläggs isolerad och har 3 glas fönster, Bergvärme IVT Green på 9kw 2006.

Nu när det varit mellan 0 och -5 grader så har jag gjort lite tester, på två dygn så går bergvärmen 39h av 48h möjliga timmar det innebär ca: 69kwh/dygn.

Vi är 2st och använder väldigt lite vatten under testen.

In från berget brukar ligga på 5 gradera +- och ut ca: -4 alltså oftast mellan 7-10 gradera diff.
El patronen är avstängd.


Frågor:
Är detta normalt?
Vad skulle uppvärmningen bli med direkt verkande el?
Går man på IVT kalkyl så skulle direkt verkande el ge 207kwh / dygn… Är det möjligt?
Är det någon som kör luft vatten vad gör ni av med?


Påstående.
Varför kör man inte med större tankar än 180/300L? Borde det inte vara bättre med större tank och sen att bergvärmen inte går så ofta. Just nu går den ofta med väldigt korta pauser innan den starta igen.


Tack på förhand.
//Tobbe
 
Hur räknar du ut förbrukningen?
 
Vet att kompressorn dra ca: 3,5kw.
 
Har en IVT lika som din. Har du datorkontroll på anläggningen typ: StatLink eller IVT:s? Om inte kolla temp in från berget, vänta 4-5 minuter innan du läser av när IVT-n går. Diffen ut bör vara 3-4 grader. Om du har -4 ut då borde det vara <0 grader in och det tyder på att systemet går för mycket. Kolla tätningslister i hela huset, isolering osv.

Om du måste dra på med IVT-n ger det inget om huset läcker som ett såll!! Du eldar för kråkorna.

Tänk på att när det blåser ute och är -5 då hjälper det inte med kamin eller vedeldning om huset läcker för mycket.

Vilken innertemp har du i huset som lägst och när IVT-n gått färdigt?

Varför har du stängt av elpatronerna? Bättre att stötta med elpatron än att hela tiden stressa hålet i onödan.

Hoppas du kommer tillrätta med problemet innan hålet i berget blir för stressat. Det hämtar sig om det får vila ibland.
 
Du ska ha 3 graders diff på KB = rengör smuttfiltret & öka cirkulationspumpen tills du når detta.

Om din värmepup gått 39 Av 48 timar, så bodre du bar ha 3 starter eller liknande, har du fler är nått felinstält, så jag förstår inte att du kan säga att den går korta stunder!

El uppvärmt är enkelt, bara att ta din nuvarande förbrukning x 3 = i ditt fall 207kW/ dygn (till om ed någor mer om du hitils klarat dig utan elpatron)
 
Lasse001: Hej. Data kontroller är är det en sån man kan koppla in på det 9-poliga utg? Vad kan man se / göra med den. Jag har bara displayen att titta på, sen har jag en el mätare som mäter förbrukningen in i huset.

Den stabilisera sig alltid kring 5,4grader in och -4.1 ut +- 0.2grader. Trodde det var bättre desto högre man har där eller?

Inne är det stabil 20.4 men nu när det är kallare än -5 så verka tempen vara 19,7-20.0 grader.

Tänkte försöka se om den klarade sig utan el patronen, men nu är den aktiverad igen.

Angående stress hålet. Kan man se på temp in om hålet är för stressat, borde inte in tempen sjuka i så fall?

Tack .
 
CarMan: Hej. 3 grader.. jag har ju typ 9grader.. både pumpen ner i berget och ut till elementen går på läge 3 max. Varför har jag så högt? Trodde det var bättre desto högre för då plockar den väll ut mer värme eller?

38 av 48 idag när det är -5 grader går 55min sen pausa den i 7min för att sen dra igång på nytt, men då körde den även upp vattnet. 3e gången pausade den i 9 min för att sen dra igång igen i 40 min. Normalt?

Angående el uppvärmning så är omöjligt bergvärmen 3ggr så effektiv, det tror jag bara är sälja snack... Min granne kör el uppvärmt vatten system och han klara sig på 2000L uppvärmt vatten/24h detta blir 120kwh och han har samma kåk som min fast 50kvm större och 3 barn till i familjen. Skulle t.om säga att min kåk är bättre isolerad, men i allafall inte sämre.

Tack. Har du någon idé? Vad är normalt för min kåk? Hur mycket går eran bergvärme?
 
Titta på husdata.se där ser du många ex. i realtid
 
Grymt Lasse. Men vad innebär det om man har högt mellan in om ut som jag 8-9 grader?
 
Det vet jag inte, troligen är den ena (in) i för dålig kontakt med röret (givarna sitter monterade under isoleringen mot rören) UT är troligen rätt, i alla fall mer rätt än fel. Diffen mellan ut och in ligger på 3-4 gr C.
 
har du diff på 9 grader är det fel, o måse åtgärdas snarast.
kan ju vara så att en tempmätare visar fel???

Men det är troligen dåligt flöd/stopp. Börja med att rengöra smutsfiltret
 
Jag ska kolla filtret när jag kommer hem återkommer.

Jag har en 9 poligt utg bakom plåten kan jag bara koppla in en 9 polig sladd och sen köra prg för att få info från pumpen?

Tack på förhand.
 
Är smutsfilter samma sak som partikel filter? Finns det några fler filter man ska kolla?
 
Först av allt vill jag säga tack till alla som svarat, jag har med er hjälp hittat felet. "Se bild".

Nu verka jag ha 2--3,3 graders skillnad, båda pumparna står på läge 3 max. Återkommer med mer info när jag kört ett tag.

Men nu har jag två följd frågor.

1. Var kommer all skit ifrån?
2. Vad ska man göra åt det, kan man spola systemet och i så fall med vad?


Tack igen

IMG_0869.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W
Det brukar vara en del skit i systemet efter installation och filtret ska därför rengöras hyffsat fort efter att anläggningen tagits i bruk men ofta glömmer/skiter montörer/ägare i detta och det blir som i ditt fall. Så hade jag oxo, den hade gått med igensatt filter i 5 år innan jag flyttade in och rengjorde det. Efter det har det inte kommigt något i filtret och lär inte göra det för dig heller.
O ja det brukar stämma hyffsat med att bergvärmen e 3 ggr så effektiv mot direkt el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.