Hej!
Jag har grävt upp kring mitt hus, det är ett suteränghus från 1946 som står på berg. Problemet jag stött på är att det inte finns något bra fall utmed husväggen, det finns vissa gropar där vatten kan bli stående. Berggrunden ligger även i vissa fall ovan grundsulan, höjdskillnaderna är ca 10-20 cm.
Min frågar är den om det är "tillåtet" att på något sätt gjuta igen vissa gropar så att man får ett jämnare fall utan gropar, eller måste man helt enkelt försöka ta bort alla upphöjningar=jobbigt.

/Fredrik

Det viktigaste är nog att du får bort så att du får ned dräneringen under sulans nivå. Vilket säkert inte är någon lätt uppgift, om där sedan finns gropar så gör nog det inget så länge dom ligger under sulans nivå.

Skulle det inte lyckas helt så är det väldigt viktigt att du sedan väljer en "tät" grundisolering, typ platon eller liknande. Om du ex kör med isodrän så förutsätter den att du har en otät källarvägg (man skall skrapa bort gammal asfalt) och att vatten utifrån och fukt inifrån skall rinna ner till dräneringen under husnivån. Om då dräneringen ligger för högt så kommer det nedrunna vattnet att tryckas in genom väggen om det inte kan nå dräneringsröret.

Har vänner som råkade ut för just det. Firman som dränerade fick inte ned röret tillräckligt djupt och deras ursprungligen måttliga fuktproblem i källaren förvandlades efter åtgärden till näst initll rinnande vatten på golvet. Fick göras om, dom hade lagom hunnit fixa till rabbater och gräsmatta innnan det var dax igen.

Tack för ett bra svar Hempularen!
Så om jag inte får ner dräneringen under sulan så måste jag alltså ha en tätt skickt mot väggen. Om jag även vill ha lite isolering, kan jag då lägga isodränskivor utanför platon mattan?

/Fredrik

Ingen direkt expert på området, refererar mest till problemen kompisen hade. Men grejen är väl framförallt att en "otät" isoleringsmetod förvärrar problemet om du inte får ner vattennivån djupt nog.

Men som sagt om du inte får ner dräneringen tillräckligt djupt så kommer du att ha problem, det gäller bara att försöka minimera problemen.

I första hand skulle jag nog undersöka vad man kan göra för att få ner dräneringen. Hos kompisen valde entrepenören att bila bort det berg som var ivägen (tror att han körde med nån stor bilningsmaskin monterad på grävskopa).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.