Har läst runt om det här med bergkyla och fläktkonvektorer men blir inte helt klok...

Vissa fläktkonvektorer klarar 4-rörsystem... Innebär detta då att man låter köldmediumet till bergvärmepumpen passera i ett av dessa system innan det går ner i berget?

Hur gör man om man bara har två-rörsystem? Om man t.ex. kör med vatten i systemet på vintern när man vill ha värme och kopplar över till kyla på sommaren... Då måste man väl tömma systemet på vatten innan man kan koppla på kyla? Och det är väl inte direkt bara att fylla på köldmedium heller? Har dålig koll på vad som används i bergvärmeanläggningar...

Sen finns ju alternativet med någon form av värmeväxlare men det handlar väl om en förhållandevis stor kostnad, eller har jag fel?
 
du kör aldrig gas i fläcktkonvektorn eller nått annat, gase är bara internt inne i maskinen.

du ska ha en med 4 rör om du vill få både värme & kyla (2 rör för värme & 2 rör för kyla)
det är alltså 2 helt separata system i fläcktkonvektorn

kylan tar du från spritvattnet som går net i borrhålet, man koplar på en avstickare o en backventil, sen en cirkulationspump som kan cirkulera vattnet
 
Ok, och spitvattnet är bara att fylla på då för att kompensera för den nya mängden...
 
Ska du ha både värme och kyla är nog 2-rörs och värmeväxlare billigare är 4-rörs.
Det som tillkommer är värmeväxlare(som inte är inte speciellt dyr), samt en extra cirkpump och några kranar.
Det du slipper är en dyrare konvektor samt dubbel rördragning till konvektorn.
 
Ok, har du något exempel på värmeväxlare? När jag kollade verkade det inte gå att hitta något så himla billigt...

Sen vet jag inte hur prestandan blir... Vad har man för förluster i värmeväxlaren?
 
Vet faktiskt inte hur stor värmeväxlare man behöver , sfinx har en modell för 800kr.
Sen beror ju prestandan uteslutande på storleken, är växlarn tillräckligt stor är förlusterna försumbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.