Har ärvt en Cobra bergborr och skulle vilja andvända snigeldynamit på en del stenar på tomten. Vill minnas att det skulle blandas motorolja i bensinen, någon som vet hur många procent ? Och visst är det motorolja ? Eller finns det nån instruktionsbok att ladda ner nånstans.
 
Lite dyrare men mycket angenämare för kroppen är att använda färdigblandad alkylatbensin, körde med sån till lövblåsen sist och måste ju erkänna att avgaserna var klart trevligare att leva med än vid traditionell tvåtaktsbensin.
 
Det ska nog inte vara motorolja utan vanlig tvåtaktsolja. Om jag inte missminner mig ska det vara 4 procent olja.

/ATW
 
4% låter mycket, men jag vet inget om Cobror förvisso, men till mopeder är det väl 2-3%, 4% skulle bli väldigt rökigt. Men alkylatbensin är nog att föredra när man ska stå i eländet.
 
Från hyresmaskiner.se:

81-4513-02 BERGBORR/SPETTMASKIN, COBRA

Cobra 148 bensindriven bergborrmaskin, kombinerad för både bergborrning och spettning. Omställning genom funktionsväljare.

Effekt: 185 kb/cm
Varvtal: 2500 - 2700 r/min
Drivmedel: Oljeblandad bensin, 5%
Bensinförbrukning/tankvolym: 1,5 liter, tankvolym 1,6 liter
Borrsjunkning: max 250 - 300 mm med 34 mm borr i granit
Verktygshylsa: 22 x 108 mm
Längd: 745 mm
Bredd: 470 mm
Vikt: 24 kg
 
Har för mej att man ska använda motorolja och inte tvåtaktsolja. Detta pga. oljan inte ska förbrännas utan smörja själva hammaren. Ring och fråga hyresmaskiner.se de borde väl veta.
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.