Hej

Jag har just köpt ett hus, ett tämligen stort stenhus från tidigt 1900-tal. Boytan är bara runt 350 kvm, men sedan tillkommer en biyta på ca 400 kvm. Bestående utav 140 kvm källare och 300 kvm garage med vind. Allt detta har av tidigare ägare hållts behagligt varmt med olja och dirketverkande el. Vad gäller förbrukningar är det väldigt svårt att avgöra då ingen bott där på väldigt länge. Man har eldat på för öppna spjäll - 13 kubik/år, samt elförbrukning okänd. Matrialet är som sagt var sten, 2,5 stensvägg genomgående.

Vår plan är att byta ut olja mot bergvärme, samt möjligtvis komplettera med en vedpanna - vid peak samt pga att självdragssystemet är lite intrikat.

Är det någon som har erfarenhet av kombination ved/bergvärme - och hur ska ett sånt system se ut?

Några andra spontana reaktioner?
 
blir en helvetes bergvärmepump... du får säkert 25A säkringar. hålet lär behövas borras minst 160m för att ta ut effekten som du behöver.

skaffa fastbränslepanna och ackumulatortankar samt en liten oljeeldad rörpanna att elda med på toppen.

elräkningen vid de belastningar du behöver lär inte vara att skojja med

kolla först att vinden är isolerad ... ingen värme är billig
 
160meter?

Hinkar du öl i väntan på att Feston skall laddas nu igen....

JAG har ett 160meters hål och det till en 7kW panna. Jag undrar om det ens räcker med ett hål. Fast det beror ju lite på hur mycket man tänk elda och när.

Kombinationen ved+berg är knappast omöjligt, säkert rätt lämplig tillochmed, men hur systemet skall se ut bör man nog prata me dnågon som gjort det tidigare om.
 
Härligt med någon som vågar ta ut svängarna! Det låter underbart med ett sådant hus!

Du gör helt rätt med att fundera på ett nytt värmesystem. Ett system som dessutom ska vara ekonomiskt.

I den storlek ditt hus är på, så ska en bergsvärmepump vara i klassen 18-25 kW. Dvs det är ingen liten villavärmepump.
En 24kW bergvärmepump behöver ca 400 m borrhål (löses lämpligen med 2*200 hål)

Välj en ordentlig ackumulatortank (min 500l) Komplettera med en värmepatron för de gånger du behöver det där lite extra.

 
MathiasS skrev:
160meter?

Hinkar du öl i väntan på att Feston skall laddas nu igen....

JAG har ett 160meters hål och det till en 7kW panna. Jag undrar om det ens räcker med ett hål. Fast det beror ju lite på hur mycket man tänk elda och när.

Kombinationen ved+berg är knappast omöjligt, säkert rätt lämplig tillochmed, men hur systemet skall se ut bör man nog prata me dnågon som gjort det tidigare om.
skrev jag inte det... minst...

angående ölen...nej tyvärr
 
130000 kwh olja ska ersättas med en värmepump... burr vilken räkning
 
norrlandshus_sthlm skrev:
130000 kwh olja ska ersättas med en värmepump... burr vilken räkning
Ok, men NU har du hinkat lite öl ? ;)
 
pellets är det självklara alternativet till oljan tycker jag.

ni kanske t.o.m. kan montera en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan. detta skulle innebära investeringskostnad på kring 20 000kr istället för siffror uppåt 100 000kr!

alternativt köpa en vedpanna + pelletsbrännare och då även få vedeldningmöjligheten.

tänk på att elpriset stiger för varje år och snart kommer ligga på europeisk nivå. då är det inte så roligt att sitta fastbyggd i husvärme som bygger på elektricitet (en värmepump förbrukar fortfarande ca 1/3-1/5 el jämfört med direktverkande el)

dessutom är det mer miljövänligt att byta olja mot pellets än att byta olja mot el (värmepump) eftersom man inte behöver spetsa med direktverkande, smutsig kol-el då det är kallt.

mitt tips är alltså att ni satsar på pellets/ved, något som betalar sig snabbt istället för något som man inte ens vet kommer betala sig..
 
MathiasS skrev:
Ok, men NU har du hinkat lite öl ?  ;)
jobbar fortfarande... var det något fel på det jag sa.... ger inte 13m3 olja 130000kwh eller???

förlusterna i systemet lär ju inte bli mindre av att man installerar en värmepump :surprised:
 
en bra vedpanna med välspräckt ved, energiåtgång 434 m3 ved...
känns som att man får lite blåsor i händerna
 
Tack BoByggarn!

Jo - man kan nog säga att svängarna är rejält uttagna. Faktum är att huset är mycket speciellt på alla sätt och vis. En rejäl utmaning för alla värme intresserade. Som alla äldre hus finns en del isoleringsproblematik, men det finns en viss tanke med det också. Det betyder inte att jag vill skänka all min energi åt kråkorna, men, att tokisolera ett kulturhus ger förvisso en ökning av kulturer, men inte den sortens kulturer man vill ha i ett hus. EN del av problemen kommer att försvinna i och med inredningar (vi skyndar långsamt). Men va fan man lever bara en gång. Dess värre fryser man mer ofta. Mer åt 25 har jag väl extrapolerat behovet till utifrån konstruktion, area och uppskattade förluster. Säkringarna är det inget problem med, jag tror till och med att jag kan säkra ner. Vad gäller hål, är jag mer inne på 3*170, jag har varken problem med kostnaden för ett extra hål, eller utrymmet. Har inga problem med utrymme i källaren varför ved, för vilket man på något sätt rent historikt har förtroende för, framstår som en trevlig värmekälla. Jag har inget emot skogs- eller gårdsarbete heller. Pellets finns inte på min karta (och det är väl en smaksak) så ni som har pelletsråd, tack för er åsikt - men inte här med all respekt.

Vad gäller siffran 13 kubik är den helt vansinnig då som jag tidigare skrev, fd ägare haft oljan på rejält utan hänsyn till ekonomi.

Kan dock någon rent teoretisk beskriva samkörning av värmepump och ett konventionellt system, med acctankar?
 
Kutterspan skrev:
pellets är det självklara alternativet till oljan tycker jag.

ni kanske t.o.m. kan montera en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan. detta skulle innebära investeringskostnad på kring 20 000kr istället för siffror uppåt 100 000kr!

alternativt köpa en vedpanna + pelletsbrännare och då även få vedeldningmöjligheten.

tänk på att elpriset stiger för varje år och snart kommer ligga på europeisk nivå. då är det inte så roligt att sitta fastbyggd i husvärme som bygger på elektricitet (en värmepump förbrukar fortfarande ca 1/3-1/5 el jämfört med direktverkande el)

dessutom är det mer miljövänligt att byta olja mot pellets än att byta olja mot el (värmepump) eftersom man inte behöver spetsa med direktverkande, smutsig kol-el då det är kallt.

mitt tips är alltså att ni satsar på pellets/ved, något som betalar sig snabbt istället för något som man inte ens vet kommer betala sig..
Tar du in pellets själv från Baltikum betalar du ca 1600kr tonet, 2.2ton motsvarar 1 kbm olja köper du pellets i Sverige betalar du ca 2000kr tonet , det finns pengar att spara bara viljan finns ,det svider i min smålänska plånbok varje gång jag öppnar den ;D
Mvg
Göthe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.