Hejsan!

Har ett hus i norra Skåne på 260kvm samt sparsamt uppvärmd källare på ca 80kvm. Idag har jag en oljepanna från 80-talet med en janfire pelletsbrännare. De senaste två åren har jag eldat pellets motsvarande 55.000-60.000 kWh per år. Nu har jag bestämt mig för att byta ut pannan och vill ha åsikter på vad som skulle bli bäst och billigast. Jag funderar på tre alternativ.

1. Bergvärme
2. Sjövärme (sjön ligger ca 10 meter från huset och det finns möjlighet att få tillstång att lägga slang i sjön)
3. Pelletspanna
 
Med dina förutsättningar säger jag defintivt sjövärme. Förutsatt att sjön inte är så grund att den bottenfryser under vintern men i norra Skåne låter det väl inte som någon större risk.

Du verkar ha mycket stort hus och stort energibehov, så en rejäl pump och lång kollektor behövs nog, gärna några extra meter. Men det blir ändå billigare än bergvärmen, då du kanske sparar 50-100 papp, på att slippa borra. I rätt sjö kanske du ändå kan hålla +3-4 grader BRINE in vilket är bra.
 
Aldrig funderat att bättra på isoleringen, jag bränner av 1/2 på dubbla ytan i Umeå.

Protte
 
Jo tack. Isolering finns med i planen för vinden och eventuellt nya fönster. Huset är i orginal puts men har nu tegelväggar utanpå. 1/2 meter tjocka och ändå blåser det rakt igenom... Blir knpeiga att isolera.

Ingen som förespråkar pellets?
 
Förresten, kan det vara någon idé att kombinera en värmepumpå med min befintliga pelletsbrännare?
 
Nej, fundera inte på att kombinera värmepump med nått annat. Det blir bara dyrt & krångligt.

Man andvänder exakt samma värmepump till Bergverme, sjövörme & ytjordvärme. det är bara olika sätt att förlägga slangen på.
Man får samma effekt oavsett hur du lägger slangen, så dt handlar endast om vad som är billigast & finns att tillgår.
i ditt fall är det sjövärme.
 
Om sjön är djup eller varm skulle jag helt klart satsa på sjövärme du får troligtvis varmare brine in från sjön än marken vilket gör att vp levererar mer effekt för samma peng.
 
glöm pellets nu. dyrt tungt sotning (blir jävligt tråkigt efter några år) dammar
 
freni542 skrev:
Jo tack. Isolering finns med i planen för vinden och eventuellt nya fönster. Huset är i orginal puts men har nu tegelväggar utanpå. 1/2 meter tjocka och ändå blåser det rakt igenom... Blir knpeiga att isolera.

Ingen som förespråkar pellets?
Du behöver täta huset, då blir de varmt.
 
Kommer tillbaka till min gamla tråd. Jag har fått in en offert på 200.000kr på bergvärme och 140.000kr på sjövärme. Då är inte kostnad för iläggning i sjön samt grävning fram till sjön inräknat i sjövärmen.

Är detta en rimlig skillnad mellan "värmekällorna"? Känns som det börja närma sig jämt skägg och isåfall lutar det åt berget eftersom installatören har bäst koll på det.

Var får man tag på någon som kan lägga slangen i sjön?

Kan också meddela att tilläggsisolering av våra vindar kommer kosta 56.000kr (organisk lösulll).
 
freni542 skrev:
Kan också meddela att tilläggsisolering av våra vindar kommer kosta 56.000kr (organisk lösulll).
Kom ihåg att du måste fixa draget, annars lär det inte hjälpa speciellt mycket.
 
freni542 skrev:
Kommer tillbaka till min gamla tråd. Jag har fått in en offert på 200.000kr på bergvärme och 140.000kr på sjövärme. Då är inte kostnad för iläggning i sjön samt grävning fram till sjön inräknat i sjövärmen.

Är detta en rimlig skillnad mellan "värmekällorna"? Känns som det börja närma sig jämt skägg och isåfall lutar det åt berget eftersom installatören har bäst koll på det.

Var får man tag på någon som kan lägga slangen i sjön?

Kan också meddela att tilläggsisolering av våra vindar kommer kosta 56.000kr (organisk lösulll).
Tycker som 140000kr för sjövärme låter riktigt dyrt när du ändå ska göra mesta jobbet själv kan inte uttala mej om bergvärme priset beror på borran eller borrorna. Det är ingen skillnad på installation när väl slangarna är inne i huset.
 
freni542 skrev:
Är detta en rimlig skillnad mellan "värmekällorna"? Känns som det börja närma sig jämt skägg och isåfall lutar det åt berget eftersom installatören har bäst koll på det.
tycker som smurfen72 att du fått priser som ska styra dej mot bergvärmen ...
Själva pump + installation är ju samma oavsett vad du väljer. Man får en indikation att själva borrhålet skulle kosta 60 000 kr....
Eftersom du troligtvis har små högtemperaturradiatorer anpassade till oljepanna ... är radiatorbyte inräknat i priset?
 
Tycker du ska kolla med fler installatörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.