Hur ska vi göra nu?

Vi har ett befintligt gammalt hus på en gammal torpargrund av natursten, intill denna vill vi göra en tillbyggnad. Problemet är att torpargrund är delvis lagd på berg som nu sticker ut där vi vill bygga till. Vi hade planerat att lägga en platta men får inte plats med dräneringslager, isolering och betong ovan berg, så hur får vi bort berget utan att skada den befintliga grunden?

Vilka olika metoder finns det och vilken tror ni lämpar sig bäst i det här fallet?
 
Hej!
Jag byggde för ca 5 år sedan ut vår sommarstuga i Roslagen. Vi ville dra ut på samma sätt mot ett berg. Problemet var just att då skulle för det första det blir dåligt isolerat och det skulle ligga för nära berget med risk för stigande fukt upp i trossbotten.

Jag hyrde en Bergborrmaskin, Cobra, från Cramo och borrade fullt med hål under en helg. (obs, mkt slitigt och känseln i lillfingrarna försvinner under några dagar, bra om man kan dela på det arbetet). Sedan fyllde jag hålen med en typ av snigeldynamit, minns ej namnet (snigamit?), och täckte över. Några dagar sedan hade den spräckt översta kakan av bergknallen och det var tillräckligt för att bygga ut, såsom vi ville. Vi gjorde nämligen i två etager.

Bifogar några bilder.
 
  • PICT1638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1749.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT2102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyssna med en sprängfirma. De är otroligt duktiga. Det skulle inte vara första gången de spränger nära grunden.
(Man kan ju ladda lite också) :)
 
Vi fick låna en liten Hilti i helgen, det gick ingetvidare, det var nog en för liten maskin...

Idag hade vi en sprängare ute, han tittade lite på berget och konstaterade sen att skorstenen och kakelugnen stog direkt på = han vill inte åta sig det och antagligen ingen annan liten firma heller. Han tyckte vi skulle vända oss till en av byggjättarna i Sverige. Den erfarenhet jag har av dem är att de inte åtar sig mindre jobb hos privatpersoner, någon annan kanske vet bättre?

Idag har vi ialf hällt snigeldynamit i de tio hål vi lyckade åstadkomma i helgen. Nu till helgen blir det till att åka och hyra något rejält....

Min farmor sa en gång att om man bara tittar på torkad gran så klyver den sig själv, jag ska gå ut och stirra på berget en stund och se om samma princip fungerar där....;)
 
Förstår att han inte ville spränga under dessa premisser. Hyr en Cobra (bensindriven) så har du rejält att borra med, samma maskin som macaroni använde. Tror den fungerar bättre än farmors recept:)
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.