Hej!

Har ett nyförvärvat hus som "klänger" på ett berg. Byggt 1935 men har en tillbyggd hall från gissningsvis -60 talet som går längs med långsidan av huset.
Problem är att hallen fått vattenskador främst pga spricka i yttermuren samt att ca 60kvm tak hade stuprör som slutade 2 dm från sprickan. Dock är den också felkonstruerad med råspont och sågspån som ligger direkt på grus och berg så grunden måste rivas upp helt.

Givetvis skall sprickan muras igen och avvattningen tas hand om, mest troligt dränera och gjuta en betongklack (ev. med vattenglas) på utsidan - får se lite hur det ser ut när vi grävt upp.Dock saknas kapillärbrytande skikt under huset, utan betongväggarna är gjutna direkt mot berget. Källaren är murad i etapper för att matcha berglutningen.
Berget är dock bara ca 1 meter högre än marknivån och har högsta punkten ca 5 meter från husväggen så det är inga större mänger vatten som kommer från det hållet.

Nu till min fråga, hur skall jag bygga om grunden till denna hall?
Tanken var att göra den diffusionsöppen så mesta möjliga fukt som trots allt åker in i huset via berget/marken åker upp i hallen istället för att fortsätta ner i källaren.
Tanken är att längst upp ha klinkers, och under det vattenburen värme i betong, men där under är jag rätt osäker vad som är bäst och skulle behöva lite råd.

Lite bilder som kanske underlättar.
Översikt i genomskärning, inte skalenlig:
Grund översikt_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zoomar man in på "okänd lösning", dvs hallen så kanske det kan se ut så här:
hall_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke var först att ha betong direkt mot berget, för att förhindra att fukten åker rakt igenom och lägger sig mot källarväggen och sedan åker in i källaren. Kanske är det helt onödigt och lika bra med tex. sand, då det borde vara minimala mängder vatten som faktiskt kommer in (om ens något).
Eller räcker det att bara ha isolering direkt på berget och att man försöker skära till den så bra det går mot berget? Eller skall man kanske gjuta en betongklack som sluttar uppåt mot innerväggen och förhindrar att det rinner in (dvs högre vid D än vid C).

C/D: skall man mura en extra ram för att förhindra fuktgenomträngning, eller bör man ha isolering ändå ut för att hålla kylan borta.

B/E/F antar jag stämmer åtminstone. Spelar det någon roll om jag har betong eller leca/flytspackel om jag vill kunna lägga klinker på någon vecka?

Tanken är att göra ett bra jobb utomhus och minimera vattentrycket mot huset så mycket det går, men eftersom väggarna är gjutna direkt på berget finns det alltid risk att en del fukt letar sig in via eller längs med berget.

Övrigt: Bor i Skellefteå så huset ligger uppe i norrland. Kommer eventuellt anlita någon som hjälper till med vissa moment (en del av hallen skall bli badrum) och finns det någon ni kan rekommendera som även kan rådgiva på plats så är det välkommet.
 
Har förstått att det inte finns något givet svar då grundkonstruktionen inte är direkt enligt dagens böcker.

Men jag skulle uppskatta lite tankar och idéer även om ingen riktigt vet, för att få lite andra tankar och reflektioner.
Stora frågan är främst vad jag gör i botten (A).

Känner jag mig kommer jag troligen göra allt själv till slut ändå, så lite åsikter (även om ni inte är helt säkra på att det är helt korrekt) skulle uppskattas för att se problemet från fler vinklar.
 
En sak du kan göra men som kostar är att skära ett schakt i berget framför huset och lägga ned dränering där. På så sätt stoppar man vattnet på vägen fram.
Det lär dock kosta en hel del
 
Tack för svaret, har dom tankarna också.
Utomhus har jag rätt bra koll tack vare andra trådar här, blir nog att göra en ränna i berget men får se hur det ser ut när jag grävt upp.

Vore dock väldigt tacksam för tankar hur jag löser det inomhus.
Eller åtminstone hur jag inte skall göra för att eliminera några alternativ.

Börjar luta mot att bara fylla upp med grus, sedan isolering och en platta på det.
Mest troligt kommer det inte komma in något vatten alls eftersom jag gör om ute också, även om lite verkar kunna följa med genom berget ibland. Låter det tokigt?
 
Står fortfarande och är osäker om jag skall ha grus eller gjuta i botten mot berget (Sektion A).
Ingen som har några tankar som kan putta mig åt ena hållet?
Har problem att hitta någon kunnig på plats som kan hjälpa mig, jakten fortsätter dock.

Alla tankar och tips mycket välkomna, även om ni inte vet mer säkerhet!
 
Mikael_L
Jag kan ju inte något om sånt här ...

Men min tanke blir direkt att det där ser ju inte så roligt ut, och att hur man än gör måste vatten stoppas innan det ens når grunden, för vatten tar sig annars alltid in. Så att göra en skärning i berget är kanske inte en så dum ide ...

Nästa problem är ifall det finns sprickor i berget eller liknande, dessa sprickor kan ju leda in vatten underifrån sas. Rakt in i både det okända utrymmet likväl som längre ner.

Ett annat alternativ är ju att acceptera vattenförekomst där, både i källare som okänt utrymme.
Och anpassa konstruktion och användning av utrymmen därefter.
 
Stort tack för svaret!

Jo vi kommer även göra jobb utomhus. Lite beroende på hur det ser ut när vi gräver upp marken vid husväggen, men planen är att gjuta en hålkärl som vattenglasas eller liknande. Sedan skära i berget så det kan rinna bort (tror inte vi vågar borra/spränga då risken är att vi får nya sprickor som går in i huset). Ev. även göra en mur en bit från väggen föra att stoppa vatten också som en liten bassäng. Runt väggarna i källaren skall vi dränera (en del är redan gjorda).

Det kommer lite vatten genom berget som är i dagen i källaren, plattan i det rummet har dock grus under sig så tanken är att gjuta in berget och se till att det lilla vattnet som kommer där (det rinner inte men ser att sand blir lite fuktigt) åker ner under plattan.

Så problemet är idag inte speciellt stort i form av vattentryck, huset har stått så här sedan -30 talet och det är inte skador på organiskt material i källaren (Anticimex har mätt) trots pärlspont (vilket dock kommer tas bort) och med allt jobb vi tänker göra utomhus blir det ändå bättre. Men jag vill ändå göra så bra det bara går, med rimliga kostnader.

Största problemet jag hade var att ett stuprör slutade just ovan mark vid en vägg som hade en stor spricka i sig så det rann in genom den, men det är nu åtgärdat (inkl. omdragning av takvatten). Hallgolvet som är en tillbyggnad är dock felkonstruerad med undergolvet lagt direkt på grus och sand så den måste rivas bort oavsett.

Fördelar jag ser med att gjuta på berget är att det skulle begränsa utifall lite vatten kommer in trots allt (speciellt om man har litet fall utåt) - men mest troligt kommer det vara helt torrt och man sparar tid + pengar att bara lägga grus el dyl. Tanken var att ha diffusionsöppet i hallen så att ev. fukt åker upp direkt utan att fortsätta till källaren - funderar nu på om det spelar någon roll egentligen, fuktig luft möter trätak oavsett (dock mindre varm luft i källaren vilket ev. bara är en fördel).
Att lägga isolering direkt på berget känns besvärligt att skära till, lättare göra det plant med något annat om det inte är stora fördelar med det.

Så det är mest lämpligt tips angående konstruktion av golvet i hallen jag inte hittar bra info om, de flesta utomhusmoment har jag läst bra lösningar här på Byggahus i andra trådar :)

Så frågan är mest grus/betong direkt på berget under isoleringen, samt om man skall isolera något mot utsida vägg eller istället göra tjockare mur för att göra vattengenomträngningen mindre från det håller (om tjockleken har någon effekt) - alt. båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.