Jag håller på att dränera om mitt Hultsfredshus från 1971 som har originaldräneringen kvar. Efter att ha grävt upp runt hela kåken så kan jag konstatera att dräneringsrören ligger, med dagens mått, högt upp. På det högsta stället i höjd med sulan.
Det saknas även fiberduk och rören ligger i sand.
Problemet är att jag på vissa ställen inte kan sänka dräneringsrören tillräckligt p.g.a. att berg finns i vägen (hela huset är grundlagt på berg och man fick spränga då man gjorde grunden).
Hur går jag till väga? Ska man hyra bergborr och spräcka med snigeldynamit? Då får man ju hålla på hela sommaren? :thinking:

På en av bilderna ser man en bergsklack i botten av schaktet.

Kom med goda råd är ni snälla

//Björn
 
  • Grävmaskin i arbete, gräver grunda schakt vid en byggnadsgrund omgiven av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schakt med lutande jordvägg, vattenansamling och synliga rörledningar på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schakt vid husgrund, brun jord, stenar, källarfönster, skyddsnät, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket mer måste du ner till?Om du ser på bergklacken och du måste kämpa ner så skulle jag fundera på både snigeldynamit men om du hyr en bergborr kompressor så skulle jag fundera på att köra med borr diameter 34 som du både kan hälla snigeldynamit och köra med 34mm spräckkilar.Tycker det ser ganska bra ut för spräckilar typ 4-5 på rad.Hyr du grävaren eller? Kan lossna rätt stora bitar som du kan ta upp med grävaren.
 
V växelventil skrev:
Hur mycket mer måste du ner till?Om du ser på bergklacken och du måste kämpa ner så skulle jag fundera på både snigeldynamit men om du hyr en bergborr kompressor så skulle jag fundera på att köra med borr diameter 34 som du både kan hälla snigeldynamit och köra med 34mm
spräckkilar.Tycker det ser ganska bra ut för spräckilar typ 4-5 på rad.Hyr du grävaren eller? Kan lossna rätt stora bitar som du kan ta upp med grävaren.
Hej Växelventil, tack för ditt svar! Bra idé med spräckkilarna. Jo jag hyr grävaren av en kollega, betalar dock bara för gångtimmar så det gör inget om den står still lite då och då.
Jag skulle uppskatta att jag måste ner ca 10 cm för att kunna hålla vattnet på behörigt avstånd från sulan. Har du gjort ett sådant jobb själv? Är det väldigt tidsödande?

vänligen,

Björn Forslund
 
Grävning med synliga lager, vattenansamling, jordschakt, konstruktion eller rörarbete möjligt, lerig, stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skulle kunna borra en linje och sätta spräckkilar längst strecket men som sagt hur mycket mer är det som man ser på bilden?Är det bara det som på bilden går det nog bra men det är tungt jobb men det går.
 
Redigerat:
Har du mätt var golvnivån är? Det viktigaste här är ju att hamna under golvet med röret, eller åtminstone större delen av röret om man behöver vara snål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.