Nu har jag blivit helt insnöad på vind och alla dess problem. Kan någon säga vad en klimatvind är, hur man skapar en sådan och allt annat man bör veta om en sån.
"Consensus"- du kanske kan?!?
 
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
Isolera lite på takets utsida, höj därmed tempen inne på vinden med några grader => tiotals procent lägre relativ fuktighet => man rör sig alltid i ett klimatområde där det är mögelfritt...
 
Tack för snabbt svar men jag kom på fler frågor:
Hur isolerar man på utsidan? Gör folk det? dvs gör om en kallvind till en klimatvind genom att isolera på utsidan? jag antar att handlar om att bygga om hela taket eller? Vart i alla lager som ett tak består av , isolerar man?
 
Googla på "Maco Dach". Thermisol är en enklare svensk variant.

Maco Dach verkar ha brutit alla köldbryggor. Med Thermisol veti sjutton. Man får ju tusentals genomgående skruv. Jag har mailat och frågat Thermisol om detta men inte fått något svar.
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
Har thermisol spikar som är synliga både på in och utsida?
 
Hur pass mycket dyrare per kvm blir det om man gör om kallvinden till en klimatvind vid ett framtida takbyte? För mig skulle det isåfall handla om helt nytt tak från rena takstolar, då det idag är masonitundertak och betongpannor från -75. Håller väl ett antal år till innan det är dags för ett byte, men då är det kanske lika bra att isolera yttertaket när det blir dags.
 
Äh, ingen som orkar lägga ut sin avhandling på klimatvindar;) får väl googla då:)
Men prisuppgift som ovan frågade efter är intressant, väntar otåligt på svar......:cool:
 
Thermisol 100mm har jag sett pris på ca 100:-/m2.
Gäller endast isoleringen.
 
Tack för prisuppgiften men är det ingen som kan säga i stora drag det tekniska, tar man ner pannor, bryter upp panel os.v....os.v bara i stora drag! Man kanske kan tycka att det är självklart men jag är biolog och ganska oteknisk när det gäller typ husbygge och sånt.

anyone?
 
linbob skrev:
i stora drag det tekniska, tar man ner pannor, bryter upp panel os.v....os.v bara i stora drag!
Bra fråga, i stora drag. För detta är inte etablerade teknik i svenska småhus. Så här tror jag att man gör:

Rivning
1) Tag ned takpannor
2) Tag bort bärläkt och ströläkt.
3) Tag bort takpapp.

Uppbyggnad
1) Täck taket (råsponten) med speciell väv (samma funktion som Gore-Tex)
2) Lägg ut cellplast, t.ex. 100 mm tjock. Behöver stagas upp med reglar längs kanterna.
3) Skruva fast ströläkten genom cellplasten i undertaket.
4) Skruva fast bärläkten i ströläkten.
5) Lägg takpannorna.

Det är naturligtvis lite mer meck med vindskivor, hängrännor, nockpannor mm.

//KoW
 
Redigerat:
Ahh, tack , Nu fick jag en bild av vad det handlar om. En fråga till bara, är det cellplasten som är själva isoleringen?
 
Redigerat:
Consensus skrev:
Googla på "Maco Dach". Thermisol är en enklare svensk variant.

Maco Dach verkar ha brutit alla köldbryggor. Med Thermisol veti sjutton. Man får ju tusentals genomgående skruv. Jag har mailat och frågat Thermisol om detta men inte fått något svar.
Blev lite nyfiken på konstruktionen och lyfter därför denna gamla tråd. Jag undrar om Consensus fick någor svar från Thermisol? Någon som byggt med klimatvind och har erfarenheter?
Var ju inne på att bygga en klassisk takkonstruktion med isolering och luftspalt ända upp i nock.
 
Jag har "klimatvind" på huset som är byggt 2010. Flyttade in i oktober 2010.
Har Thermisols system, se
http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/takisolering

Eftersom jag har ca 300 mm isolering i bjälklaget och 100 mm ovanpå taket ligger vindtemperaturen på ca 1/4 av skillnaden mellan inne- och utetemperaturen över utetemperaturen.
Svårt att beskriva, bättre med ett exempel:
Innetem = 20°C, utetemp = 0°C, vindstemp = 5°C

Använder vinden endast som förrådsvind, men det skall bli ett litet gästrum för tillfälliga nattgäster också.

Inga skruvar eller spikar som sticker ned genom råsponten, inga läckage.
Byggaren gjorde en förbättring jämfört med Thermisols anvisningar:
Han lade in en 28x70 gles mellan varje takstol att skruva bär/ströläkten i.
Och han svor över att det behövdes så långa skruv!
 
  • Gilla
henrik_86
  • Laddar…
@KonkOnWood

Jag går också i tankar om att isolera taket i samband med en takomläggning

stämmer min skiss med hur ditt tak är byggt?
tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pannor
bärläkt (skruvad i ströläkt)
ströläckt (skruvad genom isolering i glespanel)
cellplastisolering
glespanel (skruvad genom underlagsduk i råspont)
underlagsduk
råspont
takstol

Har du en luftspalt mellan underlagsduken och cellplasten pga den extra glespanelen? eller fixade byggarn spår i cellplasten för glespanelen så att du kunde isolera ända ner mot duken?
 
Inga svar från Thermisol. Tyskarna verkar ha en komplett systemlösning, Thermisol kör i princip med vanliga cellplastskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.