Hej på er

håller på med ett udda bygge (eller ja förbereder för det gjuter en plint)

Jag skall bygga en 8 kantig vedbod (modell lusthus) så långt inget konstigt.

Men kommer bara att ha en plint i mitten Ø700mm och sedan ett betonglock fastgjutet uppepå detta. Ø1600mm men jag skulle nu vilja veta vilken den största diametern är som jag kan lägga 2"8 på denna (som en stjärna) och sedan ha stolpar i yttre änden.

jag jobbar på konstruktion så jag har ritat upp det hela i cad och konstaterat att med en Ø3500 diameter på vedboden klarar jag mig med en stålbalk som är 120x40x2 MEN jag skulle vilja ha 4m totalt, alltså 1,2m utan stöd och byta ut stålet mot 2"8 alternativt 2"9.

Angående fastsättningen i mitten så är det inget problem, det har jag löst utan frågan är just om det funkar med 1,2m i överhäng.

Bor i snözon 2,5.

Ska bifoga några bilder ur 3d cadden bara jag hittar filen, ös på med förslag.

Tack på förhand.
 
Hej Ejansson! Låter som en snurrande väderkvarn. Det svåraste är nog stabiliteten i sidleds. De gamla väderkvarnarna hade långa stag i marknivå. Nu är naturligtvis en vedbod mycket mindre vindfång. Men den kan bli snett belastad vart efter du fyller på och tar ur ved. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Hej PerOF.
Tack för tipset, dock är vindfånget på denna inte speciellt stort så stabilitet i sidled ser jag inte som något problem alls faktiskt, frågan är bara om jag kan bygga utan mittstolpe..
 
Så igår kväll tog jag mig i kragen och satte mig och fixade till berkäningen.
90cm överhäng resulterade det (vid 2"8) i om någon är intresserad, då kalkylerad i överkant och med en säkerhetsfaktor på 1,15, gjorde en FEM beräkning på det hela så nu är det bara att se om det blir snickrande på det iår eller nästa år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.