Hej,

Jag står i begrepp att växla av en bärande innervägg på b.v i vår 1 1/2 plans hus. Att räkna fram lämplig balk behärskar jag, men att få fram den utbredda lasten som ligger till grund för beräkningen skulle jag behöva hjälp med så att jag vet att jag gjort rätt (frågetecken jag har i fet stil): det är en 5,5 m lång avväxling så jag vill inte chansa med lasten.

Jag har fyra bärande väggar på bottenplan; 2 ytterväggar och 2 innerväggar.

Steg 1)

Beräkna hur stor del av lasten som varje vägg tar upp

Handritad skiss som visar fördelningen av laster på en husstruktur och procentuell lastfördelning per vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 2)

Beräkna hur stor lasten (Qtot) som skall fördelas är

Qtot=
Egentyngd yttertak (0,65 kN/m2 - Betong- eller tegelpannor utan isolering och utan invändig beklädnad)
+
Egentyngd golvbjälklag ö.v (0,25 kN/m2 - Lätt träbjälklag)
+
Nyttiglast ö.v (0,2 kN/m2 - Bostad, vistelselast)
+
Snölast (2 kN/m2 . Zon 2) - Skall denna räknas på totala arean av taket och sedan reduceras med µ
m.a.p takfotsvinkel enligt fig 2?
(i mina beräkningar har jag enbart räknat med det högre värdet på µ som säkerhet)

Diagram som visar relationen mellan snölastreduktionsfaktor µ och takvinkel α för sadeltak.

Steg 3)

Fördela den totala lasten per vägg enligt (1), beräkna lämplig balk.

Gemensamt för ovan gäller antagandet att man alltid betraktar laster som jämt utbredda laster, t.ex betraktar jag inte varje takstol som en punktlast på de bärande väggarna.

I övrigt kan man konstatera, givet att ovan är rätt, att snölasten är den klart dominerande lasten med råge!

Med vänlig hälsning
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.