Hej
Är påväg att köpa ett radhus. Under besiktningen idag såg vi att det fanns en blåbetongvägg. Ytterliggare en besiktningsman kom med ett instrumet som mätte gammastrålningen från väggen. Blåtetongen strålade 0,8-1,2 µSv/h.
Besiktningsmannen sammanfattade det hela med att väggen kunde ge en radopnhalt på 50-100 Bq/m3.

Finns det någon formel för att beräkna radonhalt utifrån gammastrålningen från en vägg som tar hänsyn till arean på väggen, ventilation och husets volym?
 
Bor själv i ett blåbetong hus.
Besiktning visar 0.38-0.65µSv/h, och detta ger oss ett medelvärde på 320Bq/m3, +/-40.
Mätningen skedde för vår del i ett obebott hus under 3 månader.
Så med tanke på det så stämmer det väl inte så bra, men sen beror ju allt på vad man har för ventilation, om det vädrats flitigt et.c. Även varifrån blåbetongen kommer spelar stor roll.
Någon formel finns det säkert, men där kan jag inte hjälpa dig.

Kräv en korttidsmätning, inte så exakt men ger dig kanske en riktning mot sanningen.
 
Tack för svar Thalle. Hur du alla ytter/innerväggar i blåbetong?

I mitt fall är den 1 av 3 genomgående väggar (1 gavel i blåbtg, 1 mellanvägg i betong, och 1 vägg till granne i betong). Fasaden fram och bak är utfackningsväggar (reglar). Övriga innervägar är reglade,
 
Ovan källare har jag alla väggar i blåbetong, ytter och inner. Källaren är vanlig hålsten.
Åtgärder kommer bli ett FTX ventilationssystem. Kommer antagligen beställa kommande vecka. Har fått radonbidrag beviljat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.