Jag har ett problem som jag tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med. Vi bor i ett hus som kunde köpas med eller utan inredd ovanvåning. Vårdat såldes utan inredd ovanvåning enligt försäljningsbroschyren, något för den händige...
Nu står vi i skedet att vi tänkte göra iordning ovanvåningen och därför sätta in en trapp. Nu visar det sig att de som såldes med inredd ovanvåning har dubbla takstolar på var sida om den öppning som blir när man öppnar för trappen. Det finns en stor limträbalk som jag tänker avväxlar för öppningen. Husbyggaren kan inte svara på om jag kan öppna utan att förstärka och kommunen kräver nu att en konstruktör tittar på det och räknar på att det håller. Jag undrar om det finns någon som sitter på såna kunskaper och som kan visa mig hur jag ska räkna för att se om det är ok eller inte. Min plan var att sätta dubbelt från bärande vägg i mitten på huset och sen ut till yttervägg. Men jag måste nog fortfarande visa hur jag har kommit fram till att detta är tillräckligt. Jag vill öppna upp ovanför hela trappen och det blir då två takstolar som måste kapas och två golvbjälkar.
Kan ladda upp ritning för både den husmodell som vi har och för den som såldes med ovanvåning. Men finns det någon kunnig (inom det området ) här på forumet?

Mvh
Robbie
 
Om du har ett kataloghus, kan verkligen inte hustillverkaren (inte entreprenören) förklara vad som krävs i deras konstruktion? Även om dom inte har ett färdigt svar, har de mest kunskap om konstruktionen och borde därmed också enklast kunna komma fram till ett snabbt (i bästa fall gratis/billigt) svar?
 
Är nyfiken på hur det gick för TS, fick du nån ordning på om du behöver förstärka för trappen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.