Vi håller på att renovera vardagsrum och kök och har planer på öppen planlösning, det betyder att en bärande vägg mellan kök och vardagsrum måste ersättas med en balk som måste fällas in i övre bjälklag då vi vill fortsätta med högskåp från köket en bit in i tidigare matrum.

Vi har nu hamnat i problem med en snickare som innan sommaren var och tittade och sa att det är inga problem men jag hinner inte innan sommaren. Vi var noga med att säga att balken fick inte sitta längre ner än max 9 cm från befintligt innertak (13 mm spån som sitter på bjälklaget). Vi fick även en offert på jobbet då det skulle användas en HEA 160 balk.

Efter semestern så var det plötsligt inte så självklart längre och att det krävdes en ny uträkning och att fälla in balken i bjälklaget var plötsligt väldigt svårt. Dessutom var beräkningskillen på semester 2 veckor.

Efter 2 veckors väntan, då vi enligt vår plan skulle skulle lägga golv och sätta tak, var över gick det plötsligt inte alls att fälla in balken och vi blev offererade en I-balk 160x83 och att vi fick tänka om när det gällde köket... suck.

Vi vill inte alls tänka om och när jag började googla på bärande väggar hittade jag en hel del trådar här där folk fått hjälp med beräkningar och hoppas att det finns någon som kan hjälpa.

Vårt hus är modul-uppbyggt och bjälklaget består av färdiga moduler som är 2x9m och huset har 5 sådana moduler. Varje modul består av 22mm spån överst (som golv på övervåningen), 48x220 balk med c-c ca 33cm och 13mm spån underst (som tak).
Takstolarna är också fästa i dessa moduler, så de tar även upp den drag-kraft som taket genererar.

Ytterväggar är regelvägg 48x120 c-c 60cm och den bärande väggen är 48x70 c-c 30cm
Den bärande väggen står dock inte i mitten utan det är 3.8m i vardagsrummet och 5.2m i köksdelen. Hjärtväggen i torpargrunden står dock i mitten av huset dvs den bärande väggen står inte precis över den.

Dörröppningen mellan kök och vardagsrum är idag förstärkt med en bit plyfa (10mm, 23cm hög) på varje sida. Se bild.

IMG_5411_s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket är 2.4m brett vilket också är den bredd som balken måste klara. Till höger i bild ser man skarven mellan 2 moduler. Strax till höger om skarven står två reglar tätt ihop och det är där köket slutar.

Eftersom jag antar att man vill göra så lite ingrepp i bjälklaget som möjligt att en HEB balk är att föredra (?). Om man dessutom bultar en regel på var sida om midjan på stål-balken så finns det ju möjlighet att använda balkskor för att fästa balkarna i bjälklaget. Har en skiss gjord i paint, men måtten är nog inte skalenliga...

Balk_paint.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp vi kan få.

Vårt nya kök kommer om en vecka och det börjar bli panik trots att vi trodde att vi hade gott om tid.

/Peter

Redigerat balk-dimension till 48x220...
 
Redigerat:
Vet inte om jag fattar beskrivningen. Men jag tolkar det som att du behöver en balk med ca. 2,4m spännvidd? Borde inte vara några problem att fälla in i bjälklaget.

Vi gjorde en påbyggnad på en del av huset. Vi fick en HEA 180 balk med ca 5m spännvidd i taket. Bjälkarna stacks sedan in i den balken. Vi har ca 4m spännvidd i tvärriktningen från stålbalken.

I praktiken blev det sedan två lika stålbalkar, eftersom vi har en trappa som kommer upp mitt i alltihop. Så det blev en stålbalk på var sida om trappan.

Har du pratat direkt med konstruktören?

En sak man lätt glömmer, är hur balken skall läggas upp. Det blir en väldigt stor punktlast i uppläggningspunkten. Den lasten måste i många fall bäras av en pelare som i värsta fall måste dras ner och grundläggas under källargolvet.
 
Det stämmer att vi behöver en balk med 2.4m spännvidd.

Nej, vi har inte pratat med konstruktören direkt eftersom all kommunikation har gått via snickaren. Vi har försökt att få kontakt med några byggingenjörer här i GBG-området men bara fått svar från en som var fullbokad till oktober...

Infästningen i ytterväggen tror jag inte blir problem då ytterväggen står i princip rak på en balk i undre bjälklaget som i sin tur står på grundmuren (grov betongbalk). Problemet ligger i så fall i andra ändan, framför allt om hjärtväggen inte står direkt under den bärande väggen.

Har funderat på detta en massa sedan igår och eftersom vi vill ha olika tak i kök och allrum så har jag konstaterat att det inte är något problem om balken går ner 8cm under bjälklaget vilket skulle innebära att man bara behöver göra ingrepp på ca 8cm i bjälklaget med en HEA160 balk (som var första förslaget)

En fortsättning på den tanken är ju om man tar en betydligt längre balk en 2.4 så kanske man kan kapa ur balken så man sprider lasten över en större yta på högersidan, se skiss...

Balk_urtag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta är HEA-balken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.