Hej

Så var det dags för mitt första inlägg i forumet efter många år som trogen läsare!
Vi har planer på en mindre tillbyggnad till vårt hus som innefattar inbyggnad av befintlig entre och balkong samt en liten utbyggnad av köket. Beräkningen av BYA verkade i teorin enkel då man i princip beräknar ytan som byggnaden tar upp på marken, inkl väggar och liknande. Jag räknade på detta sätt befintlig BYA till 189 kvm, inklusive entren/balkongen som ska byggas in (enligt ritningen nedan). Allt frid och fröjd tills jag hittade ett exempel från Stockholms kommun där beräkning av BYA inte verkar vara så enkelt som jag trodde. I detta exempel (bild 2 nedan) så beräknas BYA för tillbyggnaden genom att ta 5,7*7.6 istället för 5,7*7,1 som jag trodde att man skulle göra (dvs tomrummet på en halvmeter på nedsidan räknas med i tillbyggnadens BYA). Av fasadbilden i exemplet (bild 3) så är min tolkning att det verkligen är ett tomrum och inte handlar om något stort tak/takutsprång som räknas med. Som ni kan se på ritningen så har även vårt befintliga hus en liknande inbuktning på baksidan samt även en lite större inbuktning på framsidan som gör att jag misstänker att min beräkning inte är korrekt.

Det finns en förteckning över detaljerade regler (SS 21054:2020) men det är inget som erbjuds gratis utan den får man betala nästan 1700:- för att köpa. Vi har kontaktat kommunen men personen vi pratade med sade att kommunen inte kan göra en sådan beräkning utan att vi då får skicka in en bygglovsansökan med ritningar innan de tittar på det. Tänkte därför höra om det finns kunnigt folk här på forumet som kan vägleda i frågan innan vi kontaktar en fackman eller liknande.

Ytterst tacksam för alla inspel.
 
  • Arkitektonisk ritning av husplan, inkluderar vardagsrum, sovrum, kök, måttenheter och möblemang. Total yta 156 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av byggnad med kommentarer och anvisningar för möblering, sektioner och tillgänglighet; totalyta anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en byggnadstilbyggnad i profil och plan, med markering för befintlig konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser så konstigt ut att jag undrar om det är ett misstag.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där ser så konstigt ut att jag undrar om det är ett misstag.
Hej Hempularen.
Stort tack för snabb respons. Jag (antar (hoppas) att du menar att det är ett misstag i exemplet då - hoppas verkligen i så fall att du har rätt.
En kort fråga: har du koll på detaljer i reglerna för beräkning av BYA eller baseras ditt svar på att du (i likhet med mig) tycker att det verkar ologiskt att räkna som i exemplet?
 
Z zippo12 skrev:
Hej Hempularen.
Stort tack för snabb respons. Jag (antar (hoppas) att du menar att det är ett misstag i exemplet då - hoppas verkligen i så fall att du har rätt.
En kort fråga: har du koll på detaljer i reglerna för beräkning av BYA eller baseras ditt svar på att du (i likhet med mig) tycker att det verkar ologiskt att räkna som i exemplet?
Jag har bara amatörkunskaper. Men det finns ju en del texter på nätet om hur BYA skall beräknas. Och en beräkning i stil med den du hittat har jag inte sett någon annanstans. Men det brukar finnas beskrivet om utökad takfot, låga/höga balkonger osv. Så det är ju inte en fråga om att man brukar skära bort detaljregleringen. Därför tror jag att detta är ett misstag.
 
O
Ja, där har det gått lite för fort för Stockholm! Mejla och påpeka det så rättar de nog till det fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.