Funderar på att öppna upp en vägg, bärande så klart :( Pratade med en ingenjörsfirma i Helsingborg som offererade en kostnaden för endast beräkning till 7-9000 exkl. ev. besök på plats. Är detta rimligt ? Det handlar om att öka en bef. öppning från ca 1.8 meter till ca 3 meter.
 
Sök på "balk" på forumet så hittar du en del matnyttigt. Bland annat har avväxling för att bära fritt på 6m diskuterats rätt så detaljerat. Om du ska göra jobbet själv kan du säkerligen dra nytta av den infon och göra på samma sätt.
 
Jodå, jag har sökt på balk både här och på mängder av ställen på Internet. Fick dock inget svar på frågan om 7-9000 är skäligt. För mig känns det mkt högt, nästan 1,5 dagar för att ta fram balkstorlek. Ritningar på huset finns. Hur blev det med ditt projekt ? Vilka dimensioner hamnade det hela på ?
 
Det var denna tråd jag tänkte på:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41757/26#26

Du får inget svar på kostnaden (inte annat än att dessa uppgifter är gratis!) men givet informationen i tråden kanske du får svar på hur du kan göra ändå (om förutsättningarna är likartade).

 
Du har PM.
 
Kolla vad andra konstruktörer tar för att göra beräkningen.
Oftast är enmansföretag med firman hemma billigare än en större firma.
Dessutom har vissa leverantörer av balkar denna service till kunderna.
Kolla med trävarufirmor eller stålbalksleverantören om de kan göra en beräkning åt dig.

Dock är det en massa annat som också skall tas med i bilden förutom balkens dimension.
Det är lika viktigt hur den ska bära ner lasten vidare i huset, hur infästning sker, om det fins draglaster såväl som trycklaster m.m.
Det är altså lite mer komplext än vad man först kan tro.

Rimligt i mina ögon är en arbetstid på 6-8 timmar för ett arvode mellan 500-700 kr/tim om du anlitar en konstruktör.
En leverantör kan rabattera detta något eftersom de dessutom kan tjäna lite på materialleveransen.
 
Låter dyrt. Jag hade en konstruktör på plats i ca en timme. Gick då igenom alla väggar som var tänkta att avväxlas osv. Sen debiterade firman ytterligare två timmar för beräkning och på den tiden gjorde han även enklare ritningar i PDF-format. Arbetskostnaden + resa hamnade på ca 3500 kr. Det var ingen liten firma, tvärtom en ganska stor som normalt inte åtog sig så här små jobb men med lite övertalning så gjorde de det ändå.
 
Låter mer rimligt, kan ju tillägga att priset jag nämnde var exkl. moms. Ingen som kan rekommendera en firma i Helsingsborgstrakten ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.