Är i full gång med att bygga trädäck här & skulle behöva hjälp med att beräkna vinkel på den rödmarkerade brädan enligt bifogad bild. Innervinkeln är 137 grader men skulle vilja kunna beräkna exakt vad jag ska ställa in gersågen på för gradantal. Gissningsvis landar det någonstans runt 45 grader men vill helst inte gissa i det här fallet ;)
 
  • Hörn av trädäck med en i rött markerad bräda vars sågvinkel behöver beräknas, visande innervinkel på 137 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

137-90=47 grader

Tipset at ju att testa på en spillbit först så det verkligen blir bra.
 
  • Gilla
Lexii och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen, jo det är väl det allra bästa & på så sätt tar man ju även höjd för att gersågen ev. inte visar exakt heller :).
 
Har du en gersåg som går längre än 45 grader?
Man skröt över DeWaltsågen jag köpte som går till 48 grader som något nytt och unikt, men det är väl 10 år sedan.... Tiden går

Protte
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har du en gersåg som går längre än 45 grader?
Man skröt över DeWaltsågen jag köpte som går till 48 grader som något nytt och unikt, men det är väl 10 år sedan.... Tiden går

Protte
Jag har en Metabo KGS 254 som enligt uppgift ska fixa 47° så det klarar sig precis i såna fall ju.
 
Min blå Bosch klarar upp till 56 grader har jag för mig
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Vinkelmätare och spillbitar?
 
  • Rostfri stål vinkelmätare från Mitstomo med en skala från 0 till 180 grader på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Man skröt över DeWaltsågen jag köpte som går till 48 grader som något nytt och unikt, men det är väl 10 år sedan.... Tiden går
Min drygt 10 år gamla gröna Bosch PCM 8S kan ställas på 54° åt ena hållet.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Kan man alltid använda sig av formeln innervinkel-90 för att få rätt gradantal på sågvinkel?
 
Nu är det före första kaffe för mig men jag får inte det att gå ihop med orginaltråden ovan.
Om man skulle använda "innervinkel -90" för att såga för ett 90 graders hörn så skulle man ställa sågen på 0 för att såga det som uppenbarligen skall vara 45 grader.

Liten bild med enhetscirkel:

Illustration av enhetscirkel med vinklar som förklarar en 137 graders snitt i träarbeteprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I orginalexemplet har man 137 grader innervinkel. Lägger man två träbitar som i (den usla) bilden ovan
så kommer det i gapet A att saknas 43 grader ( 360 - 137 - 90 - 90 = 43) men för att skarven skall hamna liksidigt så måste man dela på vinkeln, dvs 21,5 grader.

/Göran
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Troooor att du tänker på ett annat sätt än vad TS var ute efter...? :)
Du vill ha en bräda från vart håll i hörnet, då blir det som du beskriver. TS däremot ville ha en bräda som avslutades mot kanten, utan att möta en annan bräda. Dvs som den röda markeringen i TS bild. Då skall den brädan sågas i 47 grader.

Eller missförstår jag...? :thinking:

Mvh,
ToRy
 
Nej då. När jag har druckit kaffe så insåg jag också att TS ville såga den röda innerbiten och inte själva hörnet. Nåja, jag fick i alla fall rita en enhetscirkel - det är inte varje morgon som man får göra det.

/Göran
 
  • Haha
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Nu är det före första kaffe för mig men jag får inte det att gå ihop med orginaltråden ovan.
Om man skulle använda "innervinkel -90" för att såga för ett 90 graders hörn så skulle man ställa sågen på 0 för att såga det som uppenbarligen skall vara 45 grader.

Liten bild med enhetscirkel:

[bild]
I orginalexemplet har man 137 grader innervinkel. Lägger man två träbitar som i (den usla) bilden ovan
så kommer det i gapet A att saknas 43 grader ( 360 - 137 - 90 - 90 = 43) men för att skarven skall hamna liksidigt så måste man dela på vinkeln, dvs 21,5 grader.

/Göran
Aah, nu är jag med. Jag misstolkade frågan av trådstartaren. Jag tänkte att han skulle få till på två mötande brädor som på bilden, likt den yttre ramen.

Men! Den bilden var ju faktiskt väldigt pedagogisk. Den kommer jag säkert använda mig av för att få till rätt sågvinkel :)
 
T ToRy skrev:
Troooor att du tänker på ett annat sätt än vad TS var ute efter...? :)
Du vill ha en bräda från vart håll i hörnet, då blir det som du beskriver. TS däremot ville ha en bräda som avslutades mot kanten, utan att möta en annan bräda. Dvs som den röda markeringen i TS bild. Då skall den brädan sågas i 47 grader.

Eller missförstår jag...? :thinking:

Mvh,
ToRy
Precis så! :D
 
Hehehe... nu har även min hjärna vaknat till och jag inser att jag tolkat TS bild helt åt skogen, men att det ändå blev rätt i mitt inlägg ovan på något sätt. Min morgontrötta hjärna fick det till att bilden var tagen i någon märklig vinkel och dessutom förmodligen vriden 90 grader (åt vilket håll är fortfrande oklart... :rofl:) och att de två brädorna var en stående sarg runt det som skulle bli däcket. Nu inser jag att de två gersågade brädorna på bilden är frisen! :D Shiiit vad man kan fatta fel ibland!
Jaja, bara att konstatera att det tar längre tid att vakna ibland. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.