Hej,

Jag ska ta bort en vägg (ej hjärtvägg) men en bärande vägg. Balken kommer behöva vara 4,0 meter. Kruxet är att det är betongbjälklag vilket jag har förstått är väldigt tungt.. Hur tar jag fram vilken balk jag behöver?
Har tidigare fått till mig att en HEA160 borde funka men det var när han som räknade trodde att det var träbjälklag..
 
Mats-S
E emjoma skrev:
Kruxet är att det är betongbjälklag
Det här är inget du kan chansa på, du måste anlita någon som kan göra en korrekt beräkning på hur du ska ersätta bärande väggen med en balk. Det är ju inte bara balken som måste beräknas, du måste även ha koll på belastningen neråt där balken vilar. Även koll på betongbjälklaget och hur det är konstruerat.
Du måste också ha koll på hur själva jobbet ska utföras, för när du river väggen måste du ha någon slags provisorisk bärning av betongbjälklaget tills du har fått dit den permanenta balken. Och den provisoriska bärningen måste stå på ett stabilt underlag.

Det här är ett jobb för proffs som kan stå för konstruktionen som dom föreslår 🤔
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det här är inget du kan chansa på, du måste anlita någon som kan göra en korrekt beräkning på hur du ska ersätta bärande väggen med en balk. Det är ju inte bara balken som måste beräknas, du måste även ha koll på belastningen neråt där balken vilar. Även koll på betongbjälklaget och hur det är konstruerat.
Du måste också ha koll på hur själva jobbet ska utföras, för när du river väggen måste du ha någon slags provisorisk bärning av betongbjälklaget tills du har fått dit den permanenta balken. Och den provisoriska bärningen måste stå på ett stabilt underlag.

Det här är ett jobb för proffs som kan stå för konstruktionen som dom föreslår 🤔
Jag är utbildad byggnadskonstruktör. Precis vad du du måste anlita. För trots mina kunskaper har jag inte ens hälften av förutsättningarna för kunna ge dig ett korrekt svar. Det är för många okända parametrar. Det är som sagt inte enbart balken som måste beräknas heller.
Hoppas du finner någon som kan komma och titta, och hjälpa dig.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.