Hejsan

Hoppas någon här kan hjälpa mig på traven.

Kikar på ett hus som idag har en pelletspanna.
Pannan är en Nibe Pellux från 2008 och brännaren en KMP PX21.
På pannan står det max effekt pellets 20kW samt elpatron 6kW.
Pannan är på 20kW i maxläge och 10kW i halvfartsläge.

Huset är ett stenhus med gjutna valv, 1 1/2 plan med källare (ca 150cm under mark).
Huset ligger i Skåne.
Boytan som är uppvärmd är 150m2.
I källaren finns enbart ett element och det sitter i pannrummet.

Nu till min fråga. Hur beräknar jag om det går att koppla in fler element och ändå klara uppvärmningsbehovet? Skulle vilja montera in element även i källaren.
Tanken är dock inte att hålla 20°-22°C i källaren utan kanske 15°-16°C
Ytan i källaren som jag vill värma gissar jag är ca 75m2

Hoppas någon kan hjälpa mig för är lite novis på att beräkna värmebehov.
 
Som vanligt beror energibehovet på isoleringen, är det dåligt isolerat så pannan får gå på full effekt så finns inget utrymme för att sätta fler element i källaren.

Protte
 
Gissar att det inte är överdrivet väl isolerat.
Kan man på något sätt med hjälp av uppvärmd yta, ungefärlig varmvattenförbrukning, inomhustemperatur och årlig pelletsförbrukning få fram något användbart?
 
Saknar massor av data kring isolering, årtal etc men ett överslag kan se ut så här:
1) Du måste veta din toppeffekt d v s hur mycket huset i sig behöver som mest när det är som kallast ute.
Det gör man vetenskapligt genom en s k transmissionsberäkning, alternativt uppskattning. En skattning för mitt hus från 1935 kan ligga någonstans 65 kanske t o m 70w/m². Här skiljer det mycket, ett modernt hus ligger kanske på 20w/m² o s v. Du skriver inte hur gammalt ditt hus men att det har gjutna stenvalv = låter gammalt :)
T e x dina 150m² x exempelvis 70w/m² vid -15°C gör 10500w alltså 10,5kW.
2) Räcker brännaren? Ja så långt för huset funkar det. Du får ju inte ut alla 100% du eldar upp utan kanske runt 80%sådär.. vilket skulle göra 20kW x0,80= 16kW. Skulle då betyda att du har dryga 5kW kvar till källaren. Problem? Ja för elpatronen på 6kW lär inte orka om den behöver gå in själv. Sen bör du göra en riktig transmissionsberäkning för att utreda hur mycket huset tar och hur mycket du har kvar. Hur dragigt är det och vad har du i källarväggar, fönster, golv, tjocklek. allt sånt spelar in. Är mina antagande rätt så ligger du på gränsen för vad ditt system klarar av om du även införlivar källaren.
 
Tackar så mycket för den informationen.

Huset är byggt 1945. Stommen består av siporex och tegel, bjälklaget är gjutet och det är ett putsat hus. Vet inte om det är någon form av isolering men någon kanske har koll på om/hur man vanligtvis isolerade 1945.
Fönsterna på boytan är treglas elitfönster från 1985 och i källaren tvåglas av blandad kvalitet.
Men om man antar att de 70w/m² du räknat med och att man i så fall ligger på gränsen så får man kanske fundera på att byta uppvärmningssystem om man vill ha med källaren också.
 
Ser ju inte så tokigt ut men du behöver ändå göra en riktig beräkning. Det kan lika gärna vara att du har ett lägre effektuttag vid kallaste vädeleken, pannan har en något bättre verkningsgrad och du sänker tempen i källaren..å vips är du på rätt sida. Står rätt mycket om hur man gör en riktig beräkning men är man osäker bör man anlita någon som kan före man investerar. Ett alternativ kan vara att räkna med att skruva ner radiatorerna i källaren och acceptera en något lägre temp under absolut kallaste dagarna, det är inte ofta som det råder -15 ute. Dock kan vi nog slå fast att 6kW elpatron är "beyond rescue" vid kall väderlek och driftsavbrott på pelletsen.
 
Jag bugar och bockar för svaren.

Egentligen är det enbart ett rum i källaren där vi vill ha "full" värme (tvättstugan)
Resten av rummen kan man sänka i eller även i något stänga helt. Några kommer mest tjänstgöra som förråd och hobbyrum.

Ville mest veta om det var helt omöjligt eller om man med vissa inskränkningar i källartemperaturen skulle kunna klara sig på denna panna. Som det verkar så skulle det kunna gå.
Om man lägger ned de arbetet på att dra rör och montera element så har man iofs det på plats även om man skulle behöva byta uppvärmning längre fram.
 
Vet inte om det spelar någon roll men enligt säljaren gjorde de av med 7,7 ton pellets från feb-11 till feb-12.
Ingen uppvärmning av källaren, ganska svalt på boytan (mellan 19-20°C) och ytterligare någon/några grader kallare på ovanvåningen.
Källaren är på 100m², våningsplan 1 ca 100m² och ovanvåningen ca 50m²
Gissar att de varken slösat med värme eller varmvatten.

Tycker förbrukningen är hög för att vara så pass låga temperaturer.
 
Vi har ett oisolerat trähus byggt runt 1900 i 1-3/4plan ca 250 km + oinredd källare där pelletspannan står. Ja taket är isolerat.
Kör med en Thermia Bequem 20kw, 19-20 grader på nedervåningen och lite kallare där uppe. Inga problem med effekten här, så du lär nog inte ha det heller även om du vill koppla på lite till. Det du ska kolla upp är möjligen att cirkulationspumpen orkar med, men det är ju en smal och inte allt för dyr sak att byta. Kanske till och med lönar sig om det är en äldre som sitter där idag.

Hög pelletsförbrukning kan vara en indikation på att systemet inte är helt bra intrimmat, eller att det drar en massa kall-luft genom pannrummet och pannan. När jag stängde dörrarna till pannrummet efter att vi flyttat in i huset sjönk förbrukningen markant.
 
Redigerat:
Kan nog vara som thomasx säger att det KAN gå. Även dina grader kallare gör nog sitt till, för annars borde du ligga väldigt nära max när det är kallt ute...Dock är jag lite fundersam över om pumpen skulle få det svårare eftersom tryckfallet om jag är rätt på det baseras på slingan med högst tryckfall vilket ofta brukar vara den som är längst bort. Där borde inte fler radiatorer i källaren betyda något eftersom dessa bör ligga närmare. Pumpar står ofta på läge1 av 3 så det kan finnas lite mer att ge på om just de skulle knipa.
 
Då verkar det ju inte vara helt omöjligt att med nuvarande panna klara av att värma även delar av källaren.
Om jag har förstått det hela rätt så är det värsta som kan hända att man får stänga ett eller flera element i källaren om den inte skulle klara av att leverera tillräckligt?
Ev. ett byte av cirk.pump men som du skrev så är det ingen enorm kostnad jämfört med att byta ut hela värmesystemet.
Nu vet jag inte hur gammal nuvarande brännare är men finns det fördelar med att byta ut till en nyare/mer avancerad modell.
Den som sitter nu verkar antingen gå på max eller halvfart. Borde väl finnas brännare med glidande intervall?
 
Jag har svårt att tänka mig att du skulle få problem med effekten när vi inte har några som helst problem i ett betydligt större och sämre isolerat hus.

Nej, jag tror inte det finns någon anledning att byta brännaren du har, det är en vanlig brännare som sitter i många hus. Titta in på forumet www.pellets.info så hittar du all info och kunskap du kan drömma om vad avser pelletseldning och din brännare.

Brännaren har antagligen bara två effektlägen, så är det på min. Bäst verkningsgrad får man som regel om man kör på full effekt, i alla fall under själv förbränningen. Däremot kan du antagligen justera brännaren både vad avser frammatning och pellets och lufttillförsel, detta för att justera den effekt som brännaren faktiskt går på samt att kunna trimma in förbränningen.

Ett kilo pellets innehåller 4,8kwh. Förbrukar pannan ca 1kg på 15min så går den på 20kw. Ett sätt att kolla det är att mäta hur lång tid frammatningsskruven går under 15 minuter när brännare kör. Och sedan köra skruven manuellt så länge och låta pelletsen som kommer ut ur skruven landa i en påse, som du sedan väger. Då vet du sen vilken effekt brännaren faktiskt kör på, den kanske inte går på 20kw om det är problem, och som sagt, om förbrukningen är hög kanske den inte heller är helt rätt intrimmad. Askan ska vara ljusgrå och det ska inte finnas någon tjära i pannan.
 
På pellets.info har man ju flera veckor framöver räddade :S
Om det nu blir köp så vet man var man ska vända sig om pannan strular :)
 
Dede77 skrev:
På pellets.info har man ju flera veckor framöver räddade :S
Om det nu blir köp så vet man var man ska vända sig om pannan strular :)
Ja, där hittar du allt som är värt att veta om din KMP, och en hel del till :)
 
Fick svar från lite företag och tillsammans med svaren här så kan man nog konstatera att effekten lär räcka till.
Fast mängden pellets lär ju dra iväg om nuvarande ägare förbrukar nästan 8 ton/år om man tar med att de egentligen enbart värmer 100m². Ovanvåningen lever på värmen som åker upp och källaren är ouppvärmd.

Enligt ägaren är brännaren från 2005, renoverad 2012 och ska enligt honom vara intrimmad.
Vad kan egentligen göra att den ändå förbrukar så mycket?
Nu har jag ingen koll på temperaturer, hur askan ser ut e.t.c. så det får man kolla på.

Vad är där mer som är av intresse om vi åker och kollar på det igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.