Hej,
Jag har två ideer om hur jag vill ha kättingtelfer i garaget istället för motorlyft.
Bifogar skiss på den version som skulle ta 90% av ytan, och beskriver endast den enklare lösningen som jag är osäker på om den ens går att dimensionera vettigt.

Jag har en takbärande heb 180 balk i mitten av garaget idag med en spännvidd på ca 6,3 meter.
Jag skulle vilja nyttja denna och bulta in en åkvagn med 2m lång balk på tvären för att kunna arbeta inom ett område på 2m inom takbalkens längsled.
Kommer en sådan lösning fungera få lasten kommer att bryta i åkvagnen?

Andra varianten som är mer heltäckande är enligt nedan skiss där jag tänkt bygga ett räls längs väggen för att ha en ipe 160 balk som åker tvärs över garaget (möjligen att den kapas med 1,5m övermått för att komma åt även på andra sidan takbalken)
Skulle dimensionering för detta fungera för 500kg last?
 
  • Svartvitt tekniskt ritningsutkast av byggnadselement med dimensioner och materialbeskrivningar, format som en CAD-bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur högt i tak har du?
En åkvagn plus en telfer plus eventuellt en sån där justerbar bom (vilket man nog vill ha om man lyfter motorer på 500 kg) blir ju säkert närmare en meter i höjd?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur högt i tak har du?
En åkvagn plus en telfer plus eventuellt en sån där justerbar bom (vilket man nog vill ha om man lyfter motorer på 500 kg) blir ju säkert närmare en meter i höjd?
Endast 2,5 tyvärr.
HEB balken sticker ner ca 15cm, så bäst för lyfthöjd är ju om man kör IPE balken inuti spåret för HEB balken, men då kommer jag inte kunna ha 1,5m utstick på andra sidan, utan får nöja mig med att arbeta på ena sidan takbalken.
 
Vad skruvar du med för bilar? (Antar att nicket är en give away?)

De flesta moderna bilar är ju byggda för att ta ur motorn neråt..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad skruvar du med för bilar? (Antar att nicket är en give away?)

De flesta moderna bilar är ju byggda för att ta ur motorn neråt..
Bilarna kommar få motorn urplockad uppåt, dom är ca 1 meter höga.
Men det är inte höjden jag ämnade diskutera, utan snarare laster så jag kan ta hänsyn till om det är rimligt och personsäkert det jag tänkt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.