Vi ska se till att få fram lite billigare och miljövänligare vatten till att vattna gräsmattan.

Jag har ett vattendrag ca 75 meter från trädgården, höjdskillnad uppskattningsvis 15 meter. Ytan som ska vattnas är drygt 1000 m².
Tanken är att vi ska ställa en 1-fas jetpump nere vid vattnet, dra en PEM-slang upp till kanten på gräsmattan och sedan vidare i vanliga 3/4 trädgårdsslangar till cirkelspridarna.

Så vad behöver jag för pump och vilken dimension på PEM-slangen är lämplig? Hur ska man tänka runt tryck och flöde?
 
Börja med att räkna ut flödet, hur mycket vatten behöver spridarna, vid vilket tryck, och hur många spridare ska vara igång samtidigt.
Sedan får man kika på pumpkurvan på pumpen, hur mycket tryck ger den vid ett visst flöde.
Från pumpens tryck får ju sedan räkna bort höjden du behöver trycka upp (15meter vattenpelare = 1.5bar)
Och så kan du använda rinkabys tabell för att räkna tryckförlusten i slangen vid tänkt vattenflöde:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Men hur vet jag vilket flöde/tryck jag behöver till spridarna då?
Idag spolar jag 18-20 l/min vid vattenutkastaren, det räcker, men jag har ju ingen aning om vad det är för tryck. Ska trycket mätas vid spridaren eller vid källan?
 
Kolla om spridarna har nått datablad?
Jag vet det finns en tabell för Gardenas prylar.

Det är trycket vid spridaren som är intressant.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vet inte hur seriös du vill vara med pumpinstallationen eller hur vattendraget ser ut.
Jag skulle kika på en djuphålspump som kan installeras horisontellt. Den skulle med fördel monteras i en "låda" som agerar som filter eller förfilter.
Med djuphålspump slipper du krånglade backventiler, vintertömning, priming, väderskydd för pump, ljud mm.
Djuphålspump klarar en hel del smuts (sand), det är inte så beroende av minflöde då kylningen är vattnet den ligger i.
När den ska startas för säsongen så är det bara strömsätta den.
Man kan montera den permanent men då gäller det tänka till lite hur man tömmer tryckledningen på vatten och att vattendraget inte bottenfryser där pumpen ligger.
Inte mindre än PEM 40 skulle jag säga.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Nu har jag monterat en manometer på spridaren och konstaterar att vid 3 kg (ja, min manometer visar kg) går spridaren fint och sprider till synes jämnt. Då har jag en genomströmning om 14,3 l/min. Flöde för mina fyra spridare blir alltså 57 l/min eller 3,5 m³/h.
Är det nu bara att addera allt tryckfall och mitt önskade tryck vid spridaren?
30 meter önskat tryck + 15 m höjdskillnad + 15 m tryckfall i 32 mm PEM vid 60 l/s = En svinstor pump :(
 
Så är det ju tyvärr.
Frågan är, kan du sänka trycket till dina spridare? Och hur mycket drar de då?
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Testat nu. Under 2 kg är inte mycket idé att gå, då får jag räckviddsproblem och spridarna verkar inte riktigt fungera som de ska. Då blir det 12 l/min istället. Pumpen behöver alltså leverera 48 l/m vid 4,6 kg om jag använder 32-slang? Eller har jag helt missuppfattat hur man använder siffrorna?

Höjdskillnad 15m
Slanglängd totalt 100m
Önskat tryck vid spridaren 2,0 kg
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Precis!
Det låter som en dyr manick.
Det du kan göra är att dela upp dina spridare i två.
Samt gå upp en dimension i slang.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Lite sent in i tråden men ska du ändå gräva ner slang, varför inte lika gärna gräva ner popup-spridare? När jag grävde ner nya avloppsrör på tomten passade jag på att gräva ner 32mm PEM-slang samtidigt och monterade Hunter popup-spridare från Rinkabyrör. De har datablad med tryck och flöden för olika munstycken som spridare bestyckas med. https://www.rinkabyror.se/artikel/hunter-hoppuppspridare-pgp-ultra-4-/

Så skönt att bara slå på vattnet och spridaren hoppar upp, istället för slang som ska dras ut och flyttas och dras undan när gräsklipparen ska fram.

Jag har satt magnetventiler och bevattnar gräsmattan sektionsvis för att flöde och tryck ska räcka till.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är pumpen dyr menar du?
Hmm, ditt meddelande hann komma mellan.
 
N NoOne2k skrev:
Lite sent in i tråden men ska du ändå gräva ner slang, varför inte lika gärna gräva ner popup-spridare? ...
Gräva? Nä här ska inte grävas, riktigt än, allt kommer ligga i dager. Men om några år planerar vi att gräva bort hela gräsmattan och sänka den en rejäl bit. Då blir det med stor sannolikhet en mer stationär lösning för bevattning. Men nu är det budget som gäller.
 
Hur blir det med mottrycket i en grövre slang i uppförsbacke då, kan man ha hur grov slang som helst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.