Har just nu en liten kort stenplattor som inte är så trevligt att sitta vid då de är smala och det blir trångt.

Tänkte ha ett utehus men tiden och kostnaden gör att man får vänta lite med detta och tänkte då bygga en altan för att få se hur stort det blir.

Jag har mätt lite och det blir 5,5x4m dvs 22 m2

Jag försöker då räkna ut vad det kan tänkas kosta men det jag fastnar på alla dessa förkortningar som finns :)

Jag bor rätt så nära till både Beijers, Jem&Fix, Woody (Fast Woody har inte bra sida där man kan se vad tryckimpregnerad trallbräda kostar).

Jem&Fix har stort sätt bara en att välja på (två men det är bara tjockleken och bredden som skiljer) och de räknar i mtr.
Vad menas med mtr?

Beijers har en antal att välja på men samma där, det som skiljer sig är tjockleken och bredden och där räknar de i lpm
Vad menas med lpm, är det typ längd per meter?

Försöker räkna ut enbart vad det kommer kosta att köpa trallvirke, sedan kommer ju reglar och fundament men måste börjar någonstans :)
 
Mtr är meter och lpm är löpmeter. Alltså pris per meter. Det går åt ca 8 meter 120 mm trall per kvadratmeter, sen kan man räkna lite spill på det.
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
WOW
Kan bara säga WOW just nu.

Räknade lite på vad huggan skrev men det stämmer inte riktigt med det som appen säger men jag går efter appen då jag har säkert räknat dåligt.


Meter på trallvirke är 2337,5 kr för bejiers och J&F blir det 2234,65 kr, nu räknar jag bara ca.

När jag räknar med reglen så valde jag 45x120 då både hade det.
Beijers tar 1319,76 kr och J&F tar 1179,9

Sedan kommer det gjutning och stolpsko. där framme där jag har gräset

Tänkte att man kanske kan använda betongblock det som är närmast huset då jag inte kommer ta bort betongplattorna. Självklart kommer jag ha betongblock/stolpsko imellan så det inte sviktar.
 
Bygga är kul och har gjort men är inte riktigt min grej (Datorer dock är min grej)
Kan alltid fråga en person jag känner vad det ska vara men vill inte störa honom under påsken då familjen är hos andra så jag frågar här

Hur långt avstånd ska reglerna vara, både X och Y led.

Tänkte nämligen mäta imorgon hur mycket block och stolpsko man behöver.
 
1 bärlina vid huset, nästa 1800 ut och sista på 3600, 400 utstick blir bra.
1700 mellan plintarna och dom yttersta drar du in 200.
Golvreglar cc600.
 
Ok, har haft detta lite på is då jag inte var säker att jag kunde har råd att fixa allt men efter har pratat med banken om ett annat projekt så har det blivit mycket ljusare ut på detta projekt :D

När jag läser vad "hantverkare1" skriver så fattar jag vad folk har svårt att förstå när jag pratar facktermer på teknik.
Jag ser ut som en fågelholk när jag försöker luska ut vad personen menar.

Finns det någon bra ordbok till detta eller någon som kan vara snäll och vara en "google translater" och förklara vad det menas utan några krusiduller.
 
Tack.
Videon gav mig info att det ska vara max 2 meter mellan varje betongplint så det var bra att veta det :)

Har gjort två enkla skisser där jag fått lite ideer hur det ska bli (dock är jag lite osäker på hur de lodrätta reglarna ska sitta.

Sedan har jag ändra storleken lite.

Höjden har blivit 3600 då trallen säljs i bland annat 3600 så där blir det ingen spill
Trallen är även 120 bredd och det jag har läst här så ska man sätta dom emot varandra och när det torkar så kommer springan fram.

Så jag tog 120x40 och fick 4800 och det är ok, blir lite mindre sågande då :)


Kommer bli lite ändringar genom att jag planerar att ha stolpar för räcket men det börjar likna något nu.
 
  • Altan 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut.
Personligen tycker jag det är ett måste med en fris så att man slipper se ändträt på trallen.

DSC07118.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frisen är de två brädor som ligger längst ut. I motsatt riktning mot resten av trallen.
Det kräver dock lite merjobb då du måste ha två paralella golvreglar längst ut.

Du kan fortfarande köra med trall som är 3600. Det är bara att kapa på plats med en cirkelsåg eller sänksåg.
 
jäkligt snyggt får jag säga.

Ska se vad det blir men det ser intressant ut :)
 
V verktygsgurun skrev:
[bild]
Hej,
vad heter appen som du har använt till beräkningen? :)
tack på förhand
/Zainab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.