Arkitektritning av en bostadsplan med markerat område, visar rum och mått, bottenvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av konstruktionsdetaljer, spikplattor, mätningar, datumstämplar, byggnadsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av ett husramverk med dimensioner, belastningsinformation och konstruktionsdetaljer. (Svartvit, full av text och symboler.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av hus, planlösningar och sektion, tekniska mått och textnoteringar. Hej!

Någon/Några som är haj på att beräkna laster osv? Såg att Justusandersson sorgligt nog gått bort förra året hans inlägg man lusläst men tyvärr är jag trögfattad för att räkna på detta själv.

Nåväl, jag vill öppna upp väggen mellan kök och allrum. 7,3-7,4m. Jag är flexibel lite grann.
Bifogar ritningarna, står lite egenlaster o sånt.
rödmarkerat ska bort.

nu är frågan hur fet balk behövs? Stål eller limträ. Men jag gissar att det blir stål då jag killgissar utifrån vad man sett på andra ställen här i forumet att det säkert behövs nån HEA 200+

helst vill jag ju bara ha detta på 2 stöd så det är öppet men är inte HELT främmande för en pelare på mitten om det avsevärt minskar dimension på balk.
Men jag har försökt googlat och spanat i forumet hur man ska räkna men jag är lost. Tillägg! Taket idag är gjort av tegel och sen nån masonit eller liknande. Vill byta det framöver mot råspont, papp o tegel. Tänker att vikten ökas då.

Mvh!
 
B Brejj skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej!

Någon/Några som är haj på att beräkna laster osv? Såg att Justusandersson sorgligt nog gått bort förra året hans inlägg man lusläst men tyvärr är jag trögfattad för att räkna på detta själv.

Nåväl, jag vill öppna upp väggen mellan kök och allrum. 7,3-7,4m. Jag är flexibel lite grann.
Bifogar ritningarna, står lite egenlaster o sånt.
rödmarkerat ska bort.

nu är frågan hur fet balk behövs? Stål eller limträ. Men jag gissar att det blir stål då jag killgissar utifrån vad man sett på andra ställen här i forumet att det säkert behövs nån HEA 200+

helst vill jag ju bara ha detta på 2 stöd så det är öppet men är inte HELT främmande för en pelare på mitten om det avsevärt minskar dimension på balk.
Men jag har försökt googlat och spanat i forumet hur man ska räkna men jag är lost. Tillägg! Taket idag är gjort av tegel och sen nån masonit eller liknande. Vill byta det framöver mot råspont, papp o tegel. Tänker att vikten ökas då.

Mvh!
Ja han var mkt kunnig den mannen.
Då kan mata in alla värden här https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Så kan då åtminstonde få vilken träbalk som är aktuell.
 
  • Gilla
Brejj
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ja han var mkt kunnig den mannen.
Då kan mata in alla värden här [länk]
Så kan då åtminstonde få vilken träbalk som är aktuell.
yes varit på den där sidan. Största öppningsmått man ens får skriva in är 5000mm…
 
T Tompafix skrev:
Ja han var mkt kunnig den mannen.
Då kan mata in alla värden här [länk]
Så kan då åtminstonde få vilken träbalk som är aktuell.
men på 5000mm verkar det behövas 630mm på limträ med 10mm ”flex”. Så limträ är nog uteslutet. Kan bli stålbalk med 3 stöttor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.