Har platta på mark och 10cm ovan denna är det uppreglat (med 10cm mineralull) och sen kommer golvet. Enligt mig så är detta enligt samma princip som torpargrund bara det att det ligger en cementplatta där (istället för packad jord) och det inte går att krypa där, right?

Detta borde göra att man kan öppna upp kattgluggar men hur många och stora ska man ha per m2 och i vilket väderstreck?

Ovan detta ligger ett parkettgolv som _inte_ når hela vägen ut till väggen, tretexen når inte heller den hela vägen ner till golvet. Detta har resulterat i springor vid listen där det kan komma upp lite unken doft. Hur åtgärdar man bäst detta?
 
Du ska INTE öppna upp gluggar för då kommer du att få in varm fuktig luft på sommaren som kondenserar mot det kalla betonggolvet och avsätter sin fukt där. Het tätt utåt är bättre.
Som åtgärd, Ta upp golvet och lägg en platonmatta på betongen, rensa bort allt ev virkesspill noga, ventilera runt hela golvet med en ventilerande golvsockel och ev sätt en fläkt som suger ut luften typ http://www.nivellsystem.se
 
Usch, jag är anti alla konstruktioner som har någon form av luftspalt/yta mellan mark och golvbjälklag. Vad gäller krypgrund så är det precis som elmont säger. Eftersom du beskriver unken lukt så tolkar jag det som att golvbjälklaget redan nu inte mår så bra av nuvarande konstruktion.

En krypgrund ska vara tät utan gluggar och gärna med en avfuktare dimensionerad efter storlek på krypgrunden och fukthalt, alternativt värmereglerad grund så den värms upp och flyttar daggpunkt/den relativa luftfuktigheten. Nu låter det som om det är för trångt kanske för en avfuktare där, även om du slänger in en platonmatta, men annars så är det ett alternativ. Avfuktaren skapar då ett undertryck i grunden och då sugs även den unkna luften ner i grunden och ut istället. Då är det inte ventilerade socklar som behövs, utan snarare täta springor, fogar mm med fogskum eller liknande.
 
Du ska inta ta upp någon ventilation. Vet inte om detta är byggt redan men det viktigaste är att fukten stoppas underifrån, göra som elmont beskrivit ovan. Om det är byggt skulle jag göra om, göra rätt om det inte finns diffspärr i form av tät, förseglad plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.