Hej!

Nu närmar det sig byggstart för min balkong/altan. Jag behöver hjälp att verifiera min dimensionering. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Tänker mig använda 28x120 trall. Det blir inget tak över och den blir öppen neråt så vatten kan rinna rakt igenom.
Jag tänker att den ska bli 480cm bred och 260cm djup. Den kommer att hamna på en höjd av ca 260 cm över marken. Den kommer att stå med stolpar på berggrund.
Jag tänkte dimensionera enligt nedan:
Bärlinor 45x195mm i framkant och skruvat i husvägg och på stolpar i ändarna. Golvbjälkar på 45x170 med cc 60.
Främre bärlina bärs upp av stolpar 3 eller 4 (?) antingen limträ 115x115 eller egna stolpar av 3st 120x45mm ihopskruvade.

Hoppas det går att förstå utan ritning för en sån har jag inte lyckats få till digitalt.

Materiallistan blir då:
45x195mm bärlina
45x170mm golbjälkar
28x120mm trall
115x115mm stolpar alt 120x135mm

Mycket tacksam för hjälp runt detta. Jag har sökt på forumet men inte hittat riktigt rätt.
 
Stolparna borde väl räcka med 95x95?
 
Ja välj limträ i stolparna det blir nog snyggast om stolparna är gjorda i ett stycke brukar dom kunna bli lite spruckna.
Ja 95 borde funka, men dom kan bli lite svajiga när dom är 2,6m långa.

Det får rum ca 15 personer på balkongen, tänk dig barnen har party när ni är borta och alla hoppar i takt till musiken..
Tänk också på att alla kanske slänger sig mot räcket.
 
Redigerat:
Jag tänkte använda stolpar i limträ eftersom precis som Krillew säger tenderar de massiva att spricka. Jag kände även att 95x95 kunde se lite klent ut och därför är jag mest inne på 115x115.
Några synpunkter på spännvidd och dimensioner? Jag kan gå upp till 220 i framkant av balkongen men avståndet mellan fönster på nedervåningen och balkongdörren gör att jag inte får plats med mer än 195mm som fästs i väggen.

//Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.